Lucyna Winnicka w 1. rocznicę śmierci

Rok temu, dokładnie 22 stycznia, odeszła wybitna polska aktorka – Lucyna Winnicka. Przez lata zachwycała publiczność swoją urodą i niezwykłym talentem. Była prawdziwym zjawiskiem w filmach produkowanych w naszym kraju na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Kreowane przez nią postaci odznaczały się niesamowitą ekspresyjnością, pewną tajemniczością, a nawet szaleństwem, jak chociażby tytułowa „Matka Joanna od Aniołów” z filmu Jerzego Kawalerowicza. Rola ta, a także udział w filmie „Pociąg” za który otrzymała nagrodę na Festiwalu w Wenecji, przyniosły Winnickiej międzynarodowy rozgłos i uznanie. Pod koniec lat 70. aktorka praktycznie porzuciła aktorstwo na rzecz nauczania medycyny niekonwencjonalnej i filozofii Dalekiego Wschodu. Gwiazda polskiego kina spełnienie znalazła również w pisarstwie. Jej książka „Podróż dookoła świętej krowy” okazała się wielkim sukcesem wydawniczym, jednakże dla większości fanów, artystka na zawsze pozostała w pamięci przede wszystkim jako wybitna aktorka. W dniach 21 – 23 stycznia, w 1. rocznicę śmierci Lucyny Winnickiej zaprezentujemy w Iluzjonie  tryptyk filmowy z jej najbardziej pamiętnymi rolami: „Matka Joanna od Aniołów”, „Pociąg” i „Pod gwiazdą frygijską”.


Możliwość rezerwacji i zakupu biletów od 2 stycznia 2014 r.


Lucyna Winnicka, aktorka filmowa i teatralna, także dziennikarka urodziła się 14 lipca 1928 roku w Warszawie. Była absolwentką wydziału prawa na UW i warszawskiej PWST. W latach 50. występowała na deskach teatru Współczesnego, Narodowego i Dramatycznego w Warszawie. Swoje najlepsze role stworzyła w filmach Jerzego Kawalerowicza, przez wiele lat męża aktorki. Debiutowała w 1954 roku w drugiej części dyptyku reżysera – „Pod gwiazdą frygijską”, rolą ideowej komunistki, która musi zadecydować, czy bardziej liczy się dla niej walka o sprawę, czy prywatne życie. Od tego filmu domeną Winnickiej stały się role kobiet wewnętrznie rozdartych, z jakąś psychiczną skazą. Taka była Marta w „Pociągu”, Ewa w „Sam pośród miasta”, Małgorzata w „Grze”, a przede wszystkim tytułowa przeorysza w „Matce Joannie od Aniołów”, stanowiąca niewątpliwie najwybitniejszą kreację aktorską Winnickiej.

Na przełomie lat 60. i 70. aktorka zaczęła grać w produkcjach międzynarodowych, m.in.: „Film o miłości”, „Ulica strażacka 25” Istvána Szabó. W tym czasie wystąpiła również w filmach: „Na wylot” G. Królikiewicza i „Indeksie” J. Kijowskiego. Pod koniec lat 70. niespodziewanie wycofała się z zawodu aktorki i poświęciła dziennikarstwu. Drukowała głównie w „Przekroju”, „Literaturze”, „Argumentach” i „Kurierze”.

Dla polskiego kina pozostała ikoną konkretnych czasów oraz konkretnego stylu gry, który dominował w filmie zwłaszcza w latach 50. i 60. Wiele kwestii, które Winnicka wypowiadała z ekranu, stało się symbolem pewnego rodzaju wrażliwości, który fascynuje do dziś. Marta z „Pociągu” mówi w jednej ze scen: „Nikt nie chce kochać, wszyscy chcą być kochani”. Winnicka w jednym z wywiadów przyznała, że jeśli zastanawia się czasem nad tym, jaka była jej rola w historii polskiego kina, ma nadzieję, że jej osoba pozostanie w pamięci widzów właśnie dzięki takim emocjonalnym momentom. Lucyna Winnicka zmarła w Warszawie, w wieku 85 lat.

 

Ceny biletów na seanse: 12 - 17 zł.

Kino Iluzjon; Ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa
Kasa kina – 22 462 72 60;

iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl


projekcje w ramach cyklu

21.01.2014, godz 20:15
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne film z angielskimi napisami / movie with english subtitles
    
22.01.2014, godz 17:30
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne film z angielskimi napisami / movie with english subtitles
    
23.01.2014, godz 20:00
Sala Mała Czarna