Wiosną 2024 organizujemy w kinie Iluzjon największą w Polsce od 2002 roku retrospektywę jednego z najbardziej intrygujących reżyserów w historii kina – Rainera Wernera Fassbindera (1945-1982). Choć większość dorobku Fassbindera zamyka się w dekadzie lat 70., to jednak dzieła twórcy „Małżeństwa Marii Braun” (1979) wciąż zachwycają przenikliwością społecznych analiz, obyczajową odwagą i formalnym nowatorstwem. Fassbinder dokonał rzeczy, wydawałoby się, niemożliwej – w ciągu 13 lat zrealizował aż 39 filmów kinowych oraz 2 seriale. Choć można różnie oceniać Fassbindera jako człowieka, to jednak nie sposób odmówić jego transgresyjnemu, bezkompromisowemu kinu wnikliwości oraz mocy oddziaływania.
Twórca „Strach zżerać duszę” (1974) jak nikt inny potrafił pokazywać okrucieństwo w związkach międzyludzkich, analizować faszystowskie mechanizmy władzy i obnażać nietolerancję oraz ksenofobię społeczeństwa. Odwołujące się do hollywoodzkich gatunków (np. melodramatu), a jednocześnie operujące Brechtowskimi technikami dystansacyjnymi, dzieła Fassbindera pozostają ponadto kopalnią formalnych pomysłów. Fassbinder nie przestaje inspirować artystów współczesnych – po jego kino chętnie sięgają twórcy kina queer, reżyserzy teatralni („Strach zżerać duszę”, reż. Agnieszka Jakimiak, Teatr Powszechny, 2017) oraz bardziej mainstreamowi filmowcy („Peter von Kant”, reż. François Ozon, 2022).
Jednocześnie trudno oprzeć się wrażeniu, że niemiecki twórca pozostaje słabo znany polskiej publiczności. Od kwietnia do czerwca 2024 zaprezentujemy w kinie Iluzjon aż 15 filmów Rainera Wernera Fassbindera – są wśród nich najbardziej docenione arcydzieła twórcy, ale też obrazy bardzo rzadko pokazywane i trudne do zobaczenia. W Iluzjonie pokażemy filmy: „Mały chaos” (1966), „Miejski włóczęga” (1966), „Miłość jest zimniejsza niż śmierć” (1969), „Bogowie zarazy” (1970), „Amerykański żołnierz” (1970), „Ostrzeżenie przed świętą dziwką” (1971), „Gorzkie łzy Petry von Kant” (1972), „Handlarz czterech pór roku” (1972), „Strach zżerać duszę” (1974), „Opowieść o Effi Briest” (1974), „Prawo silniejszego” (1975), „Matka Küsters idzie do nieba” (1975), „Chińska ruletka” (1976), „Diabelska pieczeń” (1976), „Małżeństwo Marii Braun” (1979). Kuratorem retrospektywy jest Robert Birkholc. Zapraszamy!