Film O’Clock International Festival

Piąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Film O'Clock w dniach 3-6 kwietnia 2025 roku będzie świętem kina i różnorodności kulturowej za sprawą bogatego programu filmów współczesnych, klasyki kina, jak również wydarzeń o charakterze edukacyjnym i spotkań z gośćmi specjalnymi. Festiwal odbywa się jednocześnie w jedenastu krajach, łącząc miłośników kina i osoby zawodowo zajmujące się filmem w Rumunii, w Litwie, Polsce, Ukrainie, Mołdawii, w Węgrzech, w Serbii, Bułgarii, Grecji, Egipcie i RPA.

Pokazy w Polsce odbędą się w warszawskim Kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej.

Specjalne wydarzenie festiwalu odbędzie się w środę 26 marca, o godzinie 18:00 CET online - będzie to premiera podcastu Solidarność celuloidowa w języku rumuńskim. Będzie można tam też usłyszeć porywającą dyskusję w języku angielskim z trzema wybitnymi polskimi reżyserami filmowymi. Więcej informacji: https://foc-iff.com/fociff-2025/warm-up-event/.

Będzie to efektowne rozpoczęcie współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną i Filmową im. I.L. Caragiale w Bukareszcie

Oficjalne otwarcie festiwalu przypada w 75. rocznicę powstania UNATC w Bukareszcie i będzie miało miejsce w czwartek, 3 kwietnia, o godzinie 17:45 CET projekcją „Klasyczne rumuńskie filmy krótkometrażowe - razem na przestrzeni różnych stref czasowych - obchody 75-lecia opowiadania historii w UNATC”. Zestaw ten prezentuje przełomowe filmy krótkometrażowe nakręcone przez pierwsze pokolenie studentów reżyserii i operatorstwa UNATC w latach 1967-1970, po dziesięciu latach przerwy.

Pokaz specjalny będzie obejmował następujące tytuły:

  • Song, reż. Felicia Cernăianu, 1968 (11 min.)
  • The Circle, reż. Mircea Veroiu, 1968 (10 min.)
  • Life in Pink, reż. Dan Pița, 1969 (18 min.)
  • Rhythms, reż. Andrei Vidrascu, 1970 (5 min.)
  • The Dictator and His Submissive, reż. Ada Pistiner, 1967 (12 min.)

Te filmowe perełki z UNATC im I.L. Caragiale są częścią projektu Aktywnego archiwum,  która ma swój wkład w odrestaurowywanie dziedzictwa audiowizualnego.

Sekcję klasyków uzupełnia zestaw ponadczasowych arcydzieł:

  • Niepożądana(Węgry, reż. Michael Curtiz, 1914, 63 min.): wzruszająca opowieść o relacji matki i córki, wyreżyserowana przez przyszłego twórcę Casablanki. To wczesne arcydzieło daje nam wgląd w niezwykły talent reżysera, który na trwałe zapisał się w historii kina.
  • Radosny koszmar (Grecja, reż. Sissy Vafea, 1983, 55 min.): dokumentalna perełka o dzieciach tworzących swoje własne dzieło filmowe. Reżyserka, której kariera od ponad 40 lat poświęcona jest nauczaniu dzieci o filmie, poprowadzi również na festiwalu specjalne kursy mistrzowskie dla edukatorów.
  • Kobieta i jej czterech mężczyzn (Litwa, reż. Algimantas Puipa, 1983, 90 min.): filmowa ballada, która zabiera nas do bałtyckiej wioski rybackiej na przełomie XIX i XX wieku. Główna bohaterka, pomimo wielokrotnych strat mężów i wyzwań związanych z utrzymaniem domu i dzieci, zawsze znajduje oparcie w rodzinie. Rytm filmowi nadają melancholijne fale przyboju, szum piasku i nadmorskich bryz -- to one są tłem dla śmierci i odradzania się życia.
  • Ziemia (Ukraina, reż. Ołeksandr Dowżenko, 1930, 76 min.): jedno z arcydzieł kina niemego, film z poetycką i wizualną intensywnością ukazuje głębokie przemiany na ukraińskiej wsi w trakcie kolektywizacji, ścieranie się tradycji z nowoczesnością. Efektowne zdjęcia, sugestywne kompozycje i medytacyjne tempo nadają filmowi rzadko spotykany wymiar liryczny.
  • Amator (Polska, reż. Krzysztof Kieślowski, 1979, 112 min.): jeden z wcześniejszych filmów Krzysztofa Kieślowskiego, zapowiadający motywy powracające w jego późniejszych dziełach. Film porusza tematykę dotyczącą kina, ale przede wszystkim zgłębia wpływ, jaki sztuka i twórczość mogą mieć na życie jednostki, relacje międzyludzkie i postrzeganie rzeczywistości.
  • Guguță (Mołdawia, reż. Constantin Bălan, 1980-1990, 61 min.): Kolekcja filmów krótkometrażowych o ciekawskim i pełnym wyobraźni małym chłopcu, łączy tradycję mołdawskiej animacji z nostalgicznym urokiem lokalnego folkloru, budując kolorowy i zabawny wszechświat, który z czasem zdołał podbić serca zarówno dzieci, jak i dorosłych.
  • Złodziej (RPA, reż. Oliver Schmitz, 1988, 103 min.): Wstrząsająca historia przemiany i politycznego przebudzenia Panica, drobnego południowoafrykańskiego rzezimieszka, który angażuje się w walkę przeciwko apartheidowi. Film został w momencie premiery objęty zakazem wyświetlania, ale zdobył międzynarodowe nagrody i stał się ikoną oporu i zmian politycznych w RPA.
  • Dziewczęcy flirt (Egipt, reż. Anwar Wagdi, 1949, 120 min): Klasyczny musical kinematografii egipskiej, Ghazal al-banat to opowieść o biednym nauczycielu arabskiego, który w wyniku pewnych wydarzeń staje przed wyborem między miłością a poświęceniem. Film jest świetnym przykładem kina Złotej Ery i uważany jest za jeden z najlepszych egipskich filmów wszech czasów.
  • Trzy (Serbia, reż. Aleksandar Petrović, 1965, 80 min.): to głęboko humanistyczne dzieło o wojnie, analizujące ją z trzech kluczowych perspektyw: świadka, ofiary i kata. Rozgrywający się w realiach II wojny światowej film podkreśla absurdalność i bezsens wojny poprzez przejmujące studium cierpienia i jego kosztu dla człowieka. Reżyser tworzy intymny portret wojennej przemocy, skupiając się na traumie, jaką po sobie pozostawia, oraz na wzajemnie splątanych losach poszczególnych bohaterów. Trzy to film o silnej wymowie antywojennej, będący poruszającym apelem o pokój i uświadomienie sobie ludzkiego kosztu wojny.
  • Ostatnie słowo (Bułgaria, reż. Binka Żelazkowa, 1973, 118 min.): symboliczny film o oporze kobiet wobec opresyjnego reżimu, opowiadający o ostatnich dniach sześciu więźniarek politycznych oczekujących na egzekucję. Reżyserka dokonuje przewartościowania życia w obliczu śmierci, podkreśla symboliczną moc porodu i rytuałów wyznaczających przejście z ciemności do światła.

Międzynarodowa debata edukacyjna: „Poeci czy rzemieślnicy kina?”

3 kwietnia, o godz. 11:00 CET, festiwal zaprasza na wyjątkową debatę online „Poeci czy rzemieślnicy kina” z udziałem specjalnego gościa - wielokrotnie nagradzanego polskiego reżysera Rafała Kapelińskiego (https://www.thestoryspectrum.com/). Dołączą do niego przedstawiciele prestiżowych polskich szkół filmowych, którzy opowiedzą o tym, jak sztuka i technika przenikają się w procesie tworzenia filmu, a także o różnych aspektach związanych z edukacją.

Dyskusja toczyć się będzie wokół fundamentalnego zagadnienia: kim jest twórca filmowy - poetą wyobraźni, kierującym się emocjami i kreatywnością, czy też chłodnym mistrzem filmowego rzemiosła, który kieruje się precyzją i konstrukcją opowieści? Przyjrzymy się równowadze między sztuką a rzemiosłem, podkreślając, w jaki sposób kreatywność i wiedza techniczna mogą współgrać ze sobą, pozwalając filmowcom tworzyć dzieła kompletne.

Wydarzenie ma charakter otwarty, skierowane jest w szczególności do studentów szkół filmowych, młodych filmowców, edukatorów i entuzjastów kina, którzy chcą lepiej zrozumieć proces tworzenia filmów. Udział jest bezpłatny, ale liczba miejsc jest ograniczona.

Aby wziąć w nim udział, należy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny pod adresem: https://forms.gle/ed9NDg4VmvznWmaS8

O Międzynarodowym Festiwalu Film O'Clock

Film O'Clock to festiwal z wyjątkową wizją, promujący kulturę filmową w 11 krajach, łączący widzów w ramach tego święta kina. Festiwal zachęca do dyskusji i w ramach synchronicznie organizowanych pokazów łączy twórców filmowych, krytyków i szeroką publiczność, promując w ten sposób żywy dialog międzykulturowy.

Międzynarodowy Festiwal Film O'Clock #5 to projekt kulturalny realizowany przez Creatrix Fama i współfinansowany przez Administrację Narodowego Funduszu Kultury (AFCN)*. Piąta edycja organizowana jest pod hasłem „Solidarność na Ekranie - Przegląd Filmowy Prezydencji Polskiej”, przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach międzynarodowego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025.

Partnerzy: Narodowy Uniwersytet Teatru i Filmu im. I.L. Caragiale w Bukareszcie (UNATC), Związek Filmowców Rumuńskich (UCIN), DACIN SARA, Filmoteka Narodowa, Eforie Cinematheque, Instytut Polski w Bukareszcie, F-Sides Club Cineclub, Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, 35 mm online, Kino Iluzjon (Polska), Bułgarska Filmoteka Narodowa, Narodowa Akademia Teatru i Filmu - NATFA (Bułgaria), Wileńska Akademia Sztuki (Litwa), Litewskie Centrum Filmowe, CNC Mołdawia, Mediacor Kiszyniów, Węgierski Narodowy Instytut Filmowy, kino Tisza Mozi (Węgry), Centrum Dovjenko (Dowżenki), Kino Zhovten (Ukraina), Schedia - Centrum Kształcenia Artystycznego i Pedagogicznego (Grecja), Rumuńsko-Greckie Stowarzyszenie Sztuki i Kultury (Grecja), Otwarty Uniwersytet Subotica Doo (Serbia), Cinemaeuropa Subotica (Serbia), Delta Video (Serbia), kino Neelsie (RPA), Jezuicki Klub Kinowy (Egipt), Medfest (Egipt), ART, thestoryspectrum.com.

Partnerzy medialni: Radio România Cultural, Cinefan, LiterNet, Investigatoria Press, IQads, Spotmedia, Munteanu Events, România Pozitivă, Romania Journal, Revista Film, Cinefilia, Film Menu, Zile și Nopți, MovieNews, Filme-Cărți, PostModern.

* Projekt niekoniecznie prezentuje oficjalne stanowisko Administracji Narodowego Funduszu Kultury. AFCN nie ponosi odpowiedzialności za treść projektu ani za jakiekolwiek wykorzystanie rezultatów projektu. Za powyższe odpowiada wyłącznie beneficjent dofinansowania.

Czas na spotkanie. Czas na Film O'Clock #5!

Szczegółowe informacje lub specjalnie opracowane materiały można uzyskać kontaktując się z nami pod adresem: creatrixfama@gmail.com

www.FoC-IFF.com

https://www.facebook.com/FilmOClockIFF

https://www.instagram.com/filmoclockiff/



projekcje w ramach cyklu

03.04.2025, godz 17:45
Sala Stolica
Informacje dodatkowe Przed filmem oficjalne otwarcie festiwalu
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
03.04.2025, godz 19:45
Sala Stolica
Informacje dodatkowe Przed filmem nagranie wprowadzające
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
04.04.2025, godz 16:00
Sala Stolica
Informacje dodatkowe Po filmie nagrana dyskusja (w języku angielskim) między dyrektorką festiwalu a reżyserką Sissy Vafea
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
04.04.2025, godz 17:30
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
04.04.2025, godz 19:30
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
05.04.2025, godz 12:15
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe Po projekcji live Q&A
Kronika Projekcja z nośnika DCP | English friendly
    
05.04.2025, godz 14:30
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe Po projekcji live Q&A
Kronika Projekcja z nośnika DCP | English friendly
    
05.04.2025, godz 16:45
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe Po projekcji live Q&A
Kronika Projekcja z nośnika DCP | English friendly
    
05.04.2025, godz 19:00
Sala Stolica
Informacje dodatkowe Po projekcji nagrana rozmowa z krytykiem Andrew Mohsenem na temat twórczości Krzysztofa Kieślowskiego
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy angielskie
    
06.04.2025, godz 10:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
06.04.2025, godz 11:30
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
06.04.2025, godz 13:45
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
06.04.2025, godz 16:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly
    
06.04.2025, godz 18:00
Sala Stolica
Informacje dodatkowe Przed filmem nagranie zamykające festiwal
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie | English friendly