Moda jest integralnym elementem kina, budzi zachwyt i ma realny wpływ na pozaekranową estetykę dnia codziennego, a jednocześnie często jest lekceważona. W ramach letniego przeglądu pod patronatem czasopisma „Ekrany” pokażemy filmy w rozmaity sposób eksponujące filmowy kostium: jego znaczenia, status i sposoby powstawania. Moda ekranowa kształtuje estetykę filmu, wpływa na trendy w przestrzeni publicznej, staje się kultowym obiektem i ma potencjał symbolicznych odczytań. Jest przedmiotem autoekspresji bohaterów, ale też obiektem artystycznym, wytwarzanym przez projektantów i projektantki. Filmy, w których centrum stawiamy kostiumy, pozwalają nie tylko na czerpanie rozkoszy z kolorów, faktur i fasonów, lecz także ujawniają podszewkę przemysłu filmowego.
11.07 godz. 20.00
Projektantka, 2015, reż. Jocelyn Moorhouse
Do położonego w australijskim interiorze miasteczka przybywa tajemnicza, elegancka kobieta. Tilly (Kate Winslet), początkowo nierozpoznana przez mieszkańców, wyjechała dawno temu, uciekając przed piętnem winy, ale też by szkolić się w sztuce krawieckiej. Wraca, by zaopiekować się chorą matką (Judy Davis) i odkryć prawdę o wydarzeniach z przeszłości, a przy okazji zaczyna szyć dla miejscowych kobiet wytworne kreacje. Reżyserka JocelynMoorhouse nazwała swój film do Bez przebaczenia Clinta Eastwooda – ale z maszyną do szycia. Przez to kobieca zemsta w australijskim filmie to także gest sprzeciwu wobec wulgarności i złego smaku.
Po seansie odbędzie się dyskusja, w której udział wezmą Barbara Szczekała (prowadzenie), Dorota Jędrzejewska-Szpak, Joanna Łuniewicz.
25.07 godz. 20.00
Maria Antonina, 2006, reż. Sophia Coppola
Młoda Maria Antonina (Kirsten Dunst) zostaje wydana za mąż za pretendenta do tronu francuskiego. Życie dworskie popycha młodą kobietę w stronę ekscesu: bali, namiętności, jedzenia i kostiumów. Sophia Coppola przedstawia Marię Antoninę jako typową nastolatkę, której beztroska i chęć życia nie zawsze mieszczą się w gorsecie epoki i królewskich obowiązków, co doskonale oddają nagrodzone Oscarem kostiumy Mileny Canonero. Do dzisiaj film pozostaje wzorem kina historycznego, które nie boi się artystycznej swobody.
Seans poprzedzi prelekcja Joanny Łuniewicz.
8.08 godz. 20.00
Velvet Goldmine, 1998, reż. Todd Haynes
W 1984 brytyjski dziennikarz Arthur Stuart (Christian Bale) prowadzi śledztwo na temat życia i tajemniczego zniknięcia gwiazdy muzyki lat 70. Briana Slade’a (Jonathan Rhys Meyers). Odkrywa fascynację artysty amerykańskim piosenkarzem Curtem Wildem (Ewan McGregor) i uwikłania sceny glamrockowej – grę z płcią i orientacją seksualną, także za pomocą stylu. Film Todda Haynesa zawiera wiele nawiązań biograficznych do Davida Bowie’ego, Lou Reeda czy Iggy’ego Popa i jest wypowiedzią na temat roli popkulturowych wizerunków dla kształtowania się tożsamości.
Seans poprzedzi prelekcja Karoliny Kosińskiej.
