François Truffaut swoje pierwsze kroki w środowisku filmowym stawiał, u boku słynnego André Bazina jako dziennikarz czasopisma branży filmowej – „Cahiers du cinéma”. Wspólnie z innymi autorami piszącymi dla tegoż magazynu stworzył nową formację pokoleniową krytyków i późniejszych filmowców, którzy w znacznym stopniu zmienili oblicze francuskiego kina. Pełnometrażowy debiut Truffauta, zawierający wątki autobiograficzne, film „Czterysta batów” przyniósł mu nagrodę za reżyserię na Festiwalu Filmowym w Cannes i stał się zaczątkiem nurtu Nowej Fali we Francji. Charakterystycznymi motywami w jego twórczości są m.in.: aspołeczność, odrzucenie i wyobcowanie bohaterów („Dzikie dziecko”, cykl opowieści o losach Antonie’a Doinela), czy też niezgoda na ogólnie przyjęte normy społeczne („Jules i Jim”, „Fahrenheit 451”).
Truffaut zafascynowany był kinem amerykańskim, a w szczególności filmografią Alfreda Hitchcocka, z którym przeprowadził fascynujący wywiad-rzekę pt. „Hitchcock/Truffaut”. W dniach: 1 - 29 października z okazji 30. rocznicy śmierci reżysera przypomnimy kilkanaście dzieł jego autorstwa mi.in.: „Panna młoda w żałobie”, „Skradzione pocałunki”, „Noc amerykańska” czy „Ostatnie metro”.
