Francuska Nowa Fala – wybuch talentów i moment przełomowy światowej kinematografii, który diametralnie zmienił myślenie o kinie i stał się inspiracją dla dziesiątek epigonów na całym świecie. Młodzi francuscy twórcy, częściowo wywodzący sie z grona krytyków magazynu Cahiers du Cinéma, nastawieni krytycznie do skostniałej branży filmowej i uzbrojeni w nowy sprzęt pozwalający kręcić sceny „z ręki” i znacznie obniżyć koszty produkcji, w ciągu kilku lat tworzą prąd, do którego latami odnosić się będą reżyserzy i widzowie na całym świecie. Awangardowe podejście do języka filmowego, odchodzenie od zasad dramaturgii, udział naturszczyków, łamanie założeń warsztatu filmowego kosztem uzyskania niecodziennych rozwiązań, wszystko to składa się na bodajże najgłośniejszą rewolucję w historii kina.
Do utraty tchu (À bout de souffle), reż. Jean-Luc Godard, Francja 1960
Żyć własnym życiem (Vivre sa vie), reż. Jean-Luc Godard, Francja 1962
400 batów (Les quatre cents coups), reż. François Truffaut, Francja 1959
Hiroszima moja miłość (Hiroshima, mon amour), reż. Alain Resnais, Francja 1969
Kobietki (Les Bonnes Femmes), reż. Claude Chabrol, Francja 1960
Lola, reż. Jacques Demy, Francja 1961
Cleo od 5 do 7 (Cléo de 5 à 7), reż. Agnès Varda, Francja 1962
Windą na szafot (Ascenseur pour l'échafaud), reż. Louis Malle, Francja 1958
