New Hollywood zwane czasem Amerykańską Nową Falą to seria przełomowych filmów realizowanych przez młodych amerykańskich twórców między połową lat 60. a wczesnymi latami 80. To okres zmierzchu klasycznego modelu produkcyjnego Hollywoodu z wszechpotężnym producentami okopanymi w studiach produkcyjnych i zwrot w stronę kina bardziej autorskiego, sięgającego po nowe tematy, próbującego sportretować współczesne amerykańskie społeczeństwo w bezkompromisowy (czy to formalnie czy treściowo) sposób. To okres rozkwitu wielu młodych utalentowanych twórców zarówno z obrębu kina autorskiego jak Mike Nichols, Martin Scorsese czy Stanley Kubrick jak również wybitnych twórców kina gatunkowego z Samem Peckinpahem, Georgem A. Romero i Davidem Cronenbergiem na czele.
Swobodny jeździec (Easy Rider), reż. Dennis Hooper, USA 1969 (seanse tylko w języku oryginalnym)
Papierowy księżyc (Paper Moon), reż. Peter Bogdanovich, USA 1973
Taksówkarz (Taxi Driver), reż. Martin Scorsese, USA 1976
Absolwent (The Graduate), reż. Michel Nichols, USA 1967
Nashville, reż. Robert Altman, USA 1975
Bullitt, reż. Peter Yates, USA 1968
Niezamężna kobieta (Unmaried Woman), reż. Paul Mazursky, USA 1978
Czyż nie dobija się koni? (They Shoot Horses, Don't They?), reż. Sydney Pollack, USA 1969
Pięć łatwych utworów (Five Easy Pieces), reż. Bob Rafelson, USA 1970
Porozmawiajmy o kobietach (Carnal Knowledge), reż. Mike Nichols, USA 1971
