Czołówka
- Tytuł oryg.:
- Trzy kolory. Czerwony
- Rodzaj:
- Film fabularny
- Kraj produkcji:
- Francja, Szwajcaria
- Rok produkcji:
- 1994
- Premiera:
- 1994/05/27
- Reżyseria:
- Krzysztof Kieślowski
- Scenariusz:
- Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz
- Muzyka:
- Zbigniew Preisner
- Operator:
- Piotr Sobociński
- Obsada:
- Zbigniew Zamachowski, Jean-Louis Trintignant, Teco Celio, Jean-Pierre Lorit, Julie Delpy, Irene Jacob, Elżbieta Jasińska, Frederique Feder, Samuel Lebinan, Benoit Regent, Marion Stalens, Bernard Escalon, Jean Schlegel, Juliette Binoche
- Czas trwania:
- 99 min.
Opis filmu
Młoda dziewczyna, modelka Valentine wracając samochodem z sesji zdjęciowej przypadkowo potrąca psa. W obroży znajduje adres właściciela i zawozi tam ranne zwierzę. Dom, do którego trafia zamieszkuje samotnie emerytowany sędzia. Drogi obojga rozchodzą się i schodzą początkowo za sprawą psa, później jednak do domu sędziego prowadzi dziewczynę nieodparta ciekawość, a nawet fascynacja zagadkową postacią starego człowieka…
Trzy kolory. Czerwony to ostatnie część słynnej trylogii Krzysztofa Kieślowskiego. Tytułowe trzy kolory, będące barwami francuskiej flagi, odnoszą się do haseł Wielkiej Rewolucji: wolności (niebieski), równości (biały) oraz braterstwa (czerwony). Film poświęcony problemowi braterstwa we współczesnym świecie uznawany jest przez część krytyków za najlepszą część cyklu, między innymi ze względu na audiowizualne mistrzostwo i misterną narrację. Jak pisała Annette Insdorf, „struktura Czerwonego opiera się na wewnętrznej symetrii i intrygujących paralelach. Trzecia część trylogii, będąc w mniejszym stopniu linearną konstrukcją, a bardziej powikłaną grą lustrzanych odbić, pełna jest powracających obrazów – telefonów, samochodów, błyskających świateł i plam czerwieni – sugerujących zarówno potrzebę kontaktu, jak i strach przed intymnością” (A. Insdorf, Podwójne życie, powtórne szanse. O filmach Krzysztofa Kieślowskiego, Kraków 2001, s. 183).
Znakomicie zagrana rola Sędziego należy do najwybitniejszych kreacji w dorobku Jean-Louis Trintignanta. Co ciekawe, aktor zapytany po premierze Czerwonego, czy chciałby jeszcze współpracować z Claude’em Lelouchem (reżyserem kultowej Kobiety i mężczyzny z Trintignantem), odpowiedział: „Wolałbym z Kieślowskim”.