Czołówka
- Tytuł oryg.:
- Himmelskibet
- Rodzaj:
- Film fabularny
- Kraj produkcji:
- Dania
- Rok produkcji:
- 1918
- Reżyseria:
- Holger-Madsen
- Scenariusz:
- Sophus Michaëlis, Ole Olsen
- Operator:
- Louis Larsen
- Obsada:
- Gunnar Tolnas, Nicolai Neiiendam, Zanny Petersen, Svend Kornbeck, Alf Blütecher, Frederik Jacobsen, Philip Bech
- Czas trwania:
- 81 min.
Opis filmu
DCP, 81’, źródło: Det Danske Filminstitut
Duńska kinematografia w czasie I wojny światowej straciła swoje międzynarodowe znaczenie, jednak u schyłku swej potęgi wyprodukowała dwa epickie spektakle i jedne z pierwszych pełnometrażowych filmów science fiction: katastroficzny Koniec świata (1916) Augusta Bloma oraz ekspedycyjny Statek niebiański (1918) Holger-Madsena. Ten drugi jest dziełem mniej znanym, a jednak rozwijającym alegoryczny potencjał fantastyki naukowej.
Kapitan marynarki AvantiPlanetaros, zainspirowany przez swojego ojca-astronoma, postanawia pójść w ślady Krzysztofa Kolumba i odbyć podróż w kosmos w poszukiwaniu nowych światów. Zostaje lotnikiem i wspólnie z młodym naukowcem, doktorem Krafftem, przystępuje do budowy statku kosmicznego. Pomimo sprzeciwu i drwin ze strony profesora DubiusaPlanetaros gromadzi załogę nieustraszonych ludzi i wyrusza w ekspedycję.
Statek Excelsior przypomina sterowiec, pierwsze obrazy wnętrza statku kosmicznego, których powidoki możemy zobaczyć w pokazywanym również w ramach Święta Niemego ina Cudzie stworzenia [1925]). W filmie niewiele miejsca poświęca się aspektom technicznym, jednak szczególnie interesująca jest sekwencja podróży kosmicznej – ukazująca znój długiego zamknięcia w niewielkiej przestrzeni, poczucie nudy i klaustrofobii popychające załogę na skraj buntu. Przed rebelią kapitanaPlanetarosa ustrzega wylądowanie na Marsie. Na Czerwonej Planecie ludzie odkrywają pokojowo nastawione społeczeństwo, które osiągnęło wyższy poziom rozwoju od ziemskiego – Marsjanie są humanoidalni (kostiumy wystylizowano na antyczne greckie togi z nordyckimi i chrześcijańskimi akcentami), ale przy tym wolni od chorób, smutku,a przede wszystkim przemocy: nie jedzą mięsa, nie są agresywni, zamiast kar stosują wybaczenie. Podróż “do nieba” okazuje się mieć wymiar nie tylko fizyczny, ale i metaforyczny – bohaterowie trafiają do utopii, w której panują wysokie standardy moralne.
Idealistyczna wizja odległej planety była związana z tym, że Holger-Madsen chciał stworzyć pacyfistyczną alegorię jako odpowiedź na wciąż trwającą Wielką Wojnę (reżyser zasłynął w tym czasie z dzieł o takim przekazie). Statek niebiański jest formą samokrytyki ludzi za ich agresywność, zachłanność i kolonialne zapędy, a jednocześnie ma moralizatorski charakter. Scenarzyści filmu (w tym legendarny duński producent Ole Olsen) czerpią inspiracje z powieści podróżniczych, które nierzadko zawierały element dydaktyczny, i nawiązują do wyobrażeń o utopiach, żeby stworzyć antywojenny przekaz. Struktura filmu, a nawet inscenizacja poszczególnych scen mocno nawiązują do pionierskiej Podróży na Księżyc (1902). To zestawienie uwypukla jednak wyjątkowość Statku niebiańskiego: Georges’a Mélièsa grupa naukowców burzy porządek Selenitów, atakuje ich, a na dodatek porywa kilku na Ziemię. Film Holger-Madsena to dzieło stworzone na potrzeby swojego czasu, a jednak podejmujące nadal aktualne tematy tego – jak powinno wyglądać społeczeństwo przyszłości.
Oprac. Marta Stańczyk
Oprac. Marta Stańczyk
Cyfrowo odrestaurowany w 2006 roku z duppozytywu 35 mm przez Duński Instytut Filmowy. Jest to jedna z pierwszych pełnometrażowych restauracji cyfrowych, obejmująca pełną rekonstrukcję narracji na podstawie negatywu i tekstu oryginalnych plansz tekstowych. Obraz wymagał jedynie minimalnych napraw, ponieważ wykonany w latach 60. materiał zabezpieczający na taśmie niepalnej zachował jakość oryginalnego negatywu.
W ramach cyklu
-
20. Święto Niemego Kina
Zapraszamy na jubileuszową, 20. edycję Święta Niemego Kina. Łączy się ona z większym jubileuszem:...
Najbliższe projekcje
21.09.2025, godz 17:00
Sala Stolica
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Oceń film
