Czołówka
- Tytuł oryg.:
- Tea and Sympathy
- Rodzaj:
- Film fabularny
- Kraj produkcji:
- USA
- Rok produkcji:
- 1956
- Reżyseria:
- Vincente Minnelli
- Montaż:
- Ferris Webster
- Operator:
- John Alton
- Czas trwania:
- 122 min.
Opis filmu
Wyreżyserowana przez laureata Oscara, Vincente Minnelliego (męża Judy Garland, ojca Lizy Minnelli) ekranizacja sztuki Roberta Andersona nigdy nie trafiła na polskie ekrany. A jest to fascynująca, niejednoznaczna opowieść o wzorcach męskości i kobiecości w powojennej Ameryce. Akcja rozgrywa się w college’u. 17-letni Tom Lee (John Kerr) wyraźnie odstaje od swoich rówieśników. Nie lubi sportu, nie ugania się za dziewczynami, nie wdaje się w bójki. Preferuje samotność, słucha muzyki klasycznej, chodzi jakoś tak miękko i, o zgrozo!, potrafi przyszyć guzik w koszuli. Koledzy szykanują i upokarzają Toma, nadają mu też pogardliwe przezwisko „sister boy”. Jedyną osobą, która okaże bohaterowi zrozumienie, będzie dojrzała kobieta, Laura (Deborah Kerr), sama niezbyt szczęśliwa w małżeństwie z gruboskórnym nauczycielem wf-u. Zrobi wszystko, by pomóc chłopakowi i utwierdzić go w poczuciu męskości, gdyż przecież mężczyzna wcale nie musi być agresywny, szorstki i wulgarny.
Film jest próbą krytyki samczego szowinizmu i sztywnego kodeksu zachowań płciowych. Trzyma się jednak hollywoodzkiej hipokryzji, powstał bowiem w czasach, gdy wciąż obowiązywał kodeks producencki Haysa. Ani razu nie wspomina się w „Herbatce i współczuciu” o homoseksualizmie czy innych „odchyleniach”, erotyczne aspekty fabuły są bardzo stonowane, zaś w zakończeniu, różniącym się od tego ze sztuki, słychać potępienie zdrady małżeńskiej.
Szczegóły
Directed by Academy Award winner Vincente Minnelli (husband of Judy Garland, father of Liza Minnelli), the screen adaptation of Robert Anderson’s play never made it to Polish screens, which is unfortunate because it is a deep story about the paradigms of masculinity and femininity in post-WWII America. While at college, 17-year-old Tom Lee (John Kerr) is clearly different from his peers. He’s not into sports, chasing skirts, or scrapping. He prefers solitude, listening to classical music, seems light in his loafers and, most frighteningly, can sew a button back onto his shirt. The other kids tease Tom, calling him “sister boy.” The only person to show him understanding is Laura (Deborah Kerr), a mature woman unhappy in her marriage to an insensitive gym teacher. She does anything possible to help the boy and affirm his masculinity, since a man does not have to be aggressive, coarse and vulgar. The film attempts to criticize male chauvinism and rigid gender stereotypes, but remains submerged in Hollywood hypocrisy because of the Hays Code. Never is homosexuality or any other “deviation” mentioned in Tea and Sympathy, any erotica is very toned while the ending, unlike its stage counterpart, seems to condemn marital infidelity.
Oceń film
