Mafia to już nie to, co kiedyś

Czołówka

Tytuł oryg.:
La mafia non e piu quella di una volta
Rodzaj:
Film
Kraj produkcji:
Włochy
Rok produkcji:
2019
Reżyseria:
Franco Maresco
Operator:
Tommaso Lusena De Sarmiento
Czas trwania:
105 min.

Opis filmu

25 lat po spektakularnym zabójstwie sędziów Borsellino i Falcone, sycylijska mafia wciąż zatruwa serca i umysły mieszkańców Palermo. Pomimo oficjalnej celebry, którą najwyższe władze odprawiają co rok dla upamiętnienia śmierci sędziów, stosunek Sycylijczyków do całej sprawy jest niejednoznaczny. Twórcy filmu, przy udziale legendarnej fotografki mafii Letizii Battaglii, która gościła na naszym festiwalu w 2019 roku, ruszają z kamerą na ulice miasta, żeby spytać przechodniów o stosunek do zamordowanych sędziów. Odpowiedzi, jakie uzyskują, są szokujące. Sprawiają, że filmowcy postanawiają wyjaśnić, dlaczego państwu włoskiemu wciąż nie udało się pokonać problemu, który drąży Sycylię od setek lat. W ten sposób zaczyna się dochodzenie utrzymane w brawurowym stylu, przywodzącym na myśl filmy Federica Felliniego. Szalone śledztwo, podbijane cyrkową muzyką zahacza nawet o… samego prezydenta Włoch (rzecz jasna obywatela Palermo) i jego niejasne związki z Ingmarem Bergmanem. Utrzymany w kpiarskim tonie film, zrealizowany z gigantycznym i absurdalnym poczuciem humoru, nie ucieka od ważnych moralnie pytań. Obserwując kolejnych bohaterów, wijących się w ogniu pytań, skrywających własne przerażenie pod maską żywiołowych gestów i powołujących się na wiecznie żywą zasadę omerty, kątem oka dostrzegamy prawdziwe zagrożenie, które pojawia się znienacka na drugim i trzecim planie. Wtedy śmiech więźnie nam w gardle. 

Opis organizatora

In 2017, 25 years after the massacres in Capaci and via D’Amelio, where the Antimafia’s heroes, Giovanni Falcone and Paolo Borsellino, lost their lives, Franco Maresco decides to make a new film. Following Letizia Battaglia – the 84-year-old photographer who witnessed with her shoots the “Mafia Wars” and one of the “11 women who have marked our time” according to the New York Times; also guest of our festival in 2019 – Maresco found the inspiration for an impressive, deeply political, satirical film which wittily depicts the contradictions within one country. In order to present such contradictions, the director needed to place Letizia next to an opposite figure: Ciccio Mira, the leading protagonist in 2014’s Belluscone. Una storia siciliana. “Legendary” manager of street parties, capable of inspiring a particular “empathy” in spite of his nostalgic ideas of the Mafia as it used to be, Mira has changed over these few years, and now he seems to seek redemption, as a man and as a manager. But the leopard cannot change its spots. He “takes care” of a new pupil, the young Cristian Miscel, often subject to psychotic episodes, especially when his mother and his impresario cannot guarantee his time on stage. Mira wants to organize a unique event at ZEN (the most degraded neighborhood in Palermo) “I neomelodici per Falcone e Borsellino” (The neomelodics for Falcone and Borsellino), on the occasion of the celebrations commemorating the two martyrs killed by the Mafia... While attending the celebrations of the Antimafia’s martyrs, Maresco’s disenchantment is confronted with the passion of Battaglia. 

Oceń film




Galeria


Plakat