Czołówka
- Tytuł oryg.:
- The Street
- Rodzaj:
- Film
- Kraj produkcji:
- Wielka Brytania
- Rok produkcji:
- 2019
- Reżyseria:
- Zed Nelson
- Operator:
- Zed Nelson
- Czas trwania:
- 94 min.
Opis filmu
Ulica Hoxton Street to ostoja klasy robotniczej wschodniego Londynu, zamieszkiwana przez imigrantów z lat 50. XX wieku. Mieszkała tu do tej pory zwarta społeczność ludzi starszych, ubogich, prowadzących rodzinne zakłady, z których wiele istniało od ponad wieku. Gdy obszar wokół Hoxton Street zabudowany został luksusowymi apartamentowcami, ceny nieruchomości osiągnęły bezprecedensowy poziom, a fala gentryfikacji i przyspieszonego rozwoju przekształciła ten rejon w oazę klasy średniej. Lokalne firmy znikają, a ich miejsce zajmują drogie restauracje, start-upy i młodzi miejscy hipsterzy. Rodzi to pogłębiający się podział społeczny i finansowy, zwiększając różnice klasowe i wypychając populistyczne poglądy na pierwszy plan. Podsyca też gniew starych lokalnych mieszkańców Hoxton Street, którzy lamentują nad utratą pracy i dawnym stylem życia wypieranym przez zmiany i dążenie do nowoczesności. To właśnie oni odzwierciedlają 52% głosujących za Brexitem. Nakręcony w ciągu czterech lat film to nie tylko tragikomiczny portret ulicy, ale też narodu u progu zmian związanych z wyjściem Wielkiej Brytanii z UE. To także odkrywczy, poruszający i uniwersalny obraz kapitalizmu XXI wieku i rodzących się wraz z nim problemów – gentryfikacji i ksenofobii.
Opis organizatora
As the glinting steel and mirror-glass skyscrapers of London’s financial hub edge ever closer, the area surrounding Hoxton Street has been transformed by “luxury” redevelopments and sky-high property prices. This traditional East London street has become the last bastion of disadvantaged areas – a concentration of the aged, poor and dispossessed. Hoxton Street’s close-knit working-class community has absorbed waves of immigrants since the 1950’s. But as traditional industry has declined, the latest influx of young urban hipsters followed closely by expensive restaurants, digital media start-ups and corporate property developers has brought with it a deepening social and financial divide. Sensing they have been left behind, the street’s ageing white residents lament the loss of their jobs and former ways of life, echoing the 52% who voted to leave the EU. Set against rapid gentrification, unregulated capitalism, years of austerity, the fallout from Grenfell Tower and the eruption of Brexit, Zed Nelson’s feature-length debut is a tragicomic portrait not only of a single street, but also an entire nation, waiting on the cusp of change.