Lombardzista

Czołówka

Tytuł oryg.:
The Pawnbroker
Rodzaj:
Film fabularny
Kraj produkcji:
USA
Rok produkcji:
1964
Reżyseria:
Sidney Lumet
Scenariusz:
Morton S. Fine, David Friedkin
Scenografia:
Richard Sylbert
Kostiumy:
Anna Hill Johnstone
Montaż:
Ralph Rosenblum
Muzyka:
Quincy Jones
Operator:
Boris Kaufman
Obsada:
Rod Steiger, Geraldine Fitzgerald, Brock Peters, Jaime Sánchez, Marketa Kimbrell, Baruch Lumet, Juano Hernandez
Czas trwania:
115 min.

Opis filmu

Zaliczany do najwybitniejszych dzieł Sidneya Lumeta „Właściciel lombardu”, pozostaje filmem zaskakująco mało znanym w Polsce. Głównym bohaterem jest samotny lombardzista Sol Nazeman, Żyd, który ocalał z Auschwitz. Straumatyzowany mężczyzna, nawiedzany wspomnieniami z przeszłości skupia się na zarabianiu pieniędzy i jest oschły wobec innych ludzi. Nagłe wydarzenia skłonią bohatera do konfrontacji z wewnętrznymi demonami.

Zrealizowany w 1964 roku film przełamywał rozmaite tabu obowiązujące wówczas w kinie amerykańskim. Uznaje się, że „Właściciel lombardu” był pierwszym filmem wyprodukowanym całkowicie w Stanach Zjednoczonych, przedstawiającym tematykę Holocaustu z perspektywy ocalałego Żyda, a także jednym z pierwszych dzieł amerykańskich otwarcie pokazujących homoseksualną postać.

Opowiadając o traumie Zagłady, Lumet znakomicie wykorzystał środki filmowe – „Właściciel lombardu” to film, w którym bardzo dużą rolę odgrywa światłocień oraz kompozycja kadru, podkreślająca zamknięcie bohatera i odgrodzenie od innych ludzi. Szczególnie ważną rolę odgrywa tu także montaż, zwłaszcza we fragmentach migawkowych retrospekcji nawiedzających głównego bohatera.

Lumet pisał, że kręcąc film chciał odpowiedzieć na podstawowe pytanie: „jak funkcjonuje pamięć? I dalej: jak działa pamięć, kiedy wypieramy wspomnienia, walcząc z ich naporem na naszą świadomość? Znalazłem odpowiedź, analizując moje własne procesy myślowe dotyczące spraw, których nie chcę rozpatrywać, przebijających się jednak uparcie i przytłaczających teraźniejszość. Po wielu przemyśleniach, zdałem sobie sprawę, że powstrzymywane uczucia nawracają w trwających coraz dłużej przebłyskach, aż w końcu wynurzają się całkowicie, przejmując całe świadome myślenie” (Sidney Lumet, Praca nad filmem)

Film był wyświetlany w polskiej telewizji pod tytułem „Lombardzista”.

Oceń film