Czołówka
- Tytuł oryg.:
- Riget II
- Rodzaj:
- Film serial
- Kraj produkcji:
- Dania, Szwecja, Włochy, Francja, Norwegia, Niemcy
- Rok produkcji:
- 1997
- Reżyseria:
- Lars von Trier, Morten Arnfred
- Scenariusz:
- Niels Vorsel, Tomas Gislason, Lars von Trier
- Scenografia:
- Hans Christian Lindholm, Jette Lehmann
- Kostiumy:
- Annelise Bailey
- Montaż:
- Molly Marlene Stensgard, Pernille Bech Christensen
- Muzyka:
- Joachim Holbek
- Operator:
- Eric Kress
- Obsada:
- Ernst-Hugo Järegard, Kirsten Rolffes, Peter Mygind, Holger Juul Hansen, Soren Pilmark, Ghita Norby, Jens Okking, Birthe Neumann, Otto Brandenburg, Stellan Skarsgard, Birgitte Raaberg
- Czas trwania:
- 286 min.
Opis filmu
W kontynuacji „Królestwa”, choć naprawdę trudno w to uwierzyć, wchodzimy na nowy, jeszcze bardziej abstrakcyjny poziom. Jeśli wiodącym wątkiem pierwszej odsłony miniserialu Larsa von Triera było pojawienie się ducha skrzywdzonej dziewczynki w kopenhaskiej klinice, tak w drugiej serii dzieją się rzeczy jeszcze dziwniejsze – pani Drusse podąża dalej za zjawiskami paranormalnymi, ordynator Helmer wraca z Haiti z trucizną mającą zmieniać ludzi w zombie, doktor Judith rodzi antychrysta, a w najgłębszych piwnicach szajka satanistów rysuje pentagramy i wywołuje demony.
Po drugiej serii „Królestwa” widać, że Lars von Trier miał wolną rękę. Ta swoboda przełożyła się na powalający, ale i wywołujący konsternację u widzów efekt. Jeszcze więcej tu znanego z pierwowzoru „świata na opak”, grozy i groteski, a tytułowe Królestwo przekształca się w makabryczne pandemonium. To wszystko jednocześnie niepokoi, intryguje, bawi i dostarcza przepisu na to, jak powinno robić się ambitną, wolną od kompromisów telewizję. Nic, co jest w tej chwili dostępne w serwisach streamingowych, nie przypomina konceptu von Triera, który wszelakie klisze współczesnej popkultury telewizyjnej rozsadził, rozbebeszył i wywrócił do góry nogami.