Czołówka
- Tytuł oryg.:
- Riget: Exodus
- Rodzaj:
- Film serial
- Kraj produkcji:
- Dania, Szwecja, Belgia
- Rok produkcji:
- 2022
- Reżyseria:
- Lars von Trier
- Scenariusz:
- Niels Vorsel, Lars von Trier
- Scenografia:
- Simone Grau Roney, Cecilia Hellner
- Kostiumy:
- Manon Rasmussen
- Montaż:
- Olivier Bugge Coutté, My Thordal, Jacob Secher Schulsinger
- Muzyka:
- Joachim Holbek
- Operator:
- Manuel Alberto Claro
- Obsada:
- Mikael Persbrandt, Soren Pilmark, Ghita Norby, Birgitte Raaberg, Peter Mygind, Udo Kier, Laura Christensen, Lars Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas , Nicolas Bro, Bodil Jorgensen, Tuva Novotny, Willem Dafoe, Alexander Skarsgard
- Czas trwania:
- 295 min.
Opis filmu
Lars Von Trier powraca do źródła. Kiedy w latach 90. przystępował do realizacji „Królestwa”, miniserialu dla telewizji duńskiej, planował stworzenie cyklu w trzech odsłonach. Realizację wstrzymano po dwóch seriach, a nigdy nieukończony sezon trzeci przeszedł w sferę mitu. Utopijna próba wywołania tego formatu z telewizyjnych zaświatów i domknięcie pewnego rozpoczętego przedsięwzięcia stała się zatem wydarzeniem. W „Królestwo: Exodus”, po dwudziestu pięciu latach od wydarzeń z oryginalnych serii, znowu trafiamy do nawiedzonego szpitala w centrum Kopenhagi, i jak się okazuje, niewiele się zmieniło: lunatyczka Karen łączy siły z personelem oddziału, by stawić opór mocom piekielnym, syn doktora Helmera przejmuje schedę po ojcu, a w szpitalnych podziemiach żarliwe dyskusje toczy tajne bractwo Anonimowych Szwedów.
Von Trier zachowuje podlany cynicznym sosem humor, warstwę wizualną odmalowaną w sepiowych barwach, ale i całą strukturę konceptualną pierwszego „Królestwa” – miesza porządek świata żywych ze światem umarłych, a jako budulca konsekwentnie używa popkulturowych prefabrykatów i karykaturuje je do granic absurdu. Jest tu zarazem obecny wymiar autotematyczny i metatekstowy, symboliczne zwieńczenie całej kariery i pożegnanie samego autora. Być może nigdy wcześniej Lars von Trier nie był tak autorefleksyjny.