Czołówka
- Tytuł oryg.:
- The Quay Brothers: First Set of Short Films
- Rodzaj:
- Film zestaw filmów
- Kraj produkcji:
- Wielka Brytania
- Rok produkcji:
- 1988 - 2003
- Reżyseria:
- Stephen Quay, Timothy Quay
- Czas trwania:
- 77 min.
Opis filmu
1. Widmowe muzeum
Losowe wycieczki w podziemia kolekcji medycznej Sir Henry’ego Wellcome’a Podróż przez fascynującą kolekcję Sir Henry’ego Wellcome’a, który zgromadził tysiące eksponatów związanych z medycyną i cielesnością. Quayowie prowadzą widza przez wielopiętrowy gabinet osobliwości, gdzie czarno-białe sekwencje przeplatają się z kolorowymi, odsłaniając intymne historie poszczególnych artefaktów. Całość dopełnia nietypowa ścieżka dźwiękowa, która została skomponowana przez Gary’ego Tarna. Produkcja eksploruje podstawowe ludzkie lęki – związane z narodzinami, seksualnością, okaleczeniem i śmiercią. „Widmowe muzeum" to surrealistyczna medytacja nad granicą między nauką, sztuką a ludzką kondycją, podana w unikatowej, eksperymentalnej formie.
2. Stille Nacht I (Dramolet)
Film dedykowany jest Robertowi Walserowi, mistrzowi krótkiej formy literackiej. Źródłem inspiracji dla braci Quay stały się spędzone w klinikach, ostatnie lata życia szwajcarskiego pisarza. W „Dramolecie" odnajdujemy echa obsesyjnego zapisywania miniaturowych tekstów oraz melancholii Walsera, przełożone na senny, abstrakcyjny obraz. Produkcja, zamówiona przez MTV, wykorzystuje znalezione nagrania z Radia Moskwa, które budują niezwykłą, ambientową ścieżkę dźwiękową. Film tworzy intymny portret świata wewnętrznego, łącząc literacką biografię z eksperymentalnym montażem.
3. Stille Nacht II (Czy wciąż jesteśmy małżeństwem?)
Film czerpie inspirację z muzyki zespołu His Name Is Alive. Widzimy surrealistyczny świat, w którym pojawiają się nieoczywiste przedmioty i zdumiewające zestawienia wizualne. Centralnym motywem jest dziewczynka, której obecność i otoczenie, pełne niejednoznaczności, budują atmosferę tajemnicy. Ten eksperymentalny teledysk filmowy wpisuje się w cykl „Stille Nacht", kontynuując „czarny nurt” charakterystyczny dla twórczości Quayów.
4. Stille Nacht III (Opowieści z wiedeńskich lasów)
Film ukazuje surrealistyczne obrazy inspirowane momentem przemiany. Ulegające przekształceniom obiekty – np. stolik czy odcięta ręka pojawiająca się jako motyw przewodni – wpisują film w tradycję surrealistycznych eksperymentów braci Quay. Ambientowa ścieżka dźwiękowa dodatkowo podkreśla mistyczną atmosferę tej poetyckiej medytacji nad przemijaniem i transformacją.
5. In Absentia
Główną osią narracyjną jest historia Emmy Hauck, pacjentki szpitala psychiatrycznego, której obsesyjne listy stanowią inspirację do wizualizacji jej stanu duchowego. Dzięki przytłaczającym zbliżeniom, grze świateł i montażowi, ściśle podążającemu za zmianami tempa muzyki (awangardowego kompozytora Karlheinza Stockhausena), filmowi udaje się oddać psychologiczną głębię bohaterki. To niezwykle klimatyczny mariaż niemalże dokumentalnego podejścia do realizacji i awangardowych eksperymentów wizualnych.
6. Ulica Krokodyli
To chyba najbardziej rozpoznawalna animacja braci Quay, która zyskała uznanie krytyków i artystów, m.in. Terry’ego Gilliama oraz Petera Greenawaya. Film operuje sugestywnymi, powtarzalnymi frazami wizualnymi, tworząc ekwiwalent prozy Brunona Schulza, a rytmiczny obraz dopełnia muzyka Lecha Jankowskiego. Zainspirowani warszawskimi i krakowskimi pejzażami oraz estetyką polskiego plakatu autorzy wykreowali unikatowe miejskie tło. „Ulica Krokodyli" to wyraz twórczej ekspresji, w której abstrakcja łączy się z poezją, pozostawiając widza z otwartym, wielowarstwowym przesłaniem.