Krótkie metraże Davida Lyncha: Dynamic 01

Czołówka

Tytuł oryg.:
The Short Films of David Lynch: Dynamic 01
Rodzaj:
Film zestaw filmów krótkometrażowych
Kraj produkcji:
USA
Rok produkcji:
2001 - 2004
Reżyseria:
David Lynch
Czas trwania:
92 min.

Opis filmu

Doświadczcie cyfrowej rewolucji w karierze Davida Lyncha! Zestaw „Dynamic: 01” stanowi zbiór siedmiu krótkometrażowych filmów z lat 2001–2004, pierwotnie opublikowanych na stronie internetowej DavidLynch.com. Reżyser bawi się tu różnymi stylami narracji i gatunkami filmowymi – od przywodzących na myśl poetyckie proto-wideoblogi Jonasa Mekasa „Łódź” i „Lampa”, przez formalnie bliskie Jamesowi Benningowi „Eksperymenty z czasem”, po komedię absurdu stworzoną na podstawie własnego snu – „Hen daleko: Chłopak z sąsiedztwa”. W zestawie znajdziemy także produkcje nawiązujące do innych projektów Lyncha lub je zapowiadające: „Przemysłowy pejzaż dźwiękowy” przywodzi na myśl „Głowę do wycierania”, „Robak pełznie” świetnie wpasowałoby się między bardzo wczesne krótkie filmy artysty, zaś „Pokój w mroku” zwiastuje tematy i estetykę „Inland Empire”. 

Pokój w mroku / The Darkened Room reż. David Lynch / USA / 2002 / 8’

Nakręcona kamerą cyfrową impresja o naturze prawdy i o tym, że ludzie świadomie ignorują ból oraz cierpienie innych. Duchowy prolog „Inland Empire”. Film portretuje blondynkę w tytułowym pokoju ogarniętym mrokiem. Nagle pojawia się ubrana na biało tajemnicza kobieta, która rozpoczyna napawający niepokojem monolog… Pojedyncza łza spływająca po policzku bohaterki zamyka w sobie jej lęk, klęskę i obawę przed konfrontacją z tym, co usilnie ignoruje. 

Łódź / Boat reż. David Lynch / USA / 1968 / 4’ + wstęp reżysera

Opowieść o pragnieniu ciemności, nakręcona jasnego dnia na prywatnym jeziorze Davida Lyncha. Bohater, grany przez samego reżysera, pragnie „popłynąć tak szybko, by wpłynąć w noc”. Prześwietlone, zalane bielą zdjęcia wizualizują narrację ówczesnej żony autora, Emily Stofle, która poetycko referuje swój sen. 

Lampa / Lamp reż. David Lynch / USA / 2003 / 31’

Mariaż przyziemnej codzienności ze sztuką. David Lynch przez pół godziny buduje ozdobną lampę, tłumacząc kolejne etapy procesu oraz użyte materiały. Całości towarzyszy minimalistyczna ścieżka dźwiękowa, składająca się z powoli ewoluującego loopu perkusyjnego. 

Hen daleko: Chłopak z sąsiedztwa / Out Yonder: Neighbor Boy reż, David Lynch / USA / 2001 / 10’

Duchowo bliska kinu Harmony’ego Korine’a komedia absurdu, w której na ekranie Lynchowi towarzyszy jego syn, Austin Jack. Pewnego nużącego popołudnia, dwie jednostki porozumiewające się dziwacznymi, wysokimi głosami i specyficzną składnią, zostają odwiedzone przez pragnącego mleka wielkiego potwora, nazywanego „Chłopakiem z sąsiedztwa”. Wszystko kończy się masakrą Indian, dokonaną poza kadrem przez jankeską kawalerię – przypomnieniem zbrodni będących kamieniem węgielnym amerykańskiej kultury przedmieść. 

Przemysłowy pejzaż dźwiękowy / Industrial Soundscape reż. David Lynch / 2002 / USA / 13’

Przywodząca na myśl „Głowę do wycierania” animacja o pozostałościach industrialnego społeczeństwa. Zniszczonym pogorzelisku cywilizacji towarzyszy mechaniczna muzyka. W pewnym momencie dźwięk i obraz się urywają – widzimy jedynie czerń i słyszymy błogą ciszę. Odpoczywamy od cierpienia, niczym ziemia po apokalipsie, którą ludzie sami na siebie sprowadzili. 

Robak pełznie / Bug Crawls reż. David Lynch / USA / 2004 / 5’

Niepokojąca, monochromatyczna animacja, atmosferą bliska wczesnym krótkim metrażom Lyncha, takim jak „Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (sześć razy)”, „Alfabet” czy „Babcia”. Insekt wspina się po domku położonym w nieprzyjaznym otoczeniu. Jak się okazuje, w środku odbywają się eksperymenty lub tortury z użyciem wysokiego napięcia. 

Eksperymenty z czasem / Intervalometer Experiments reż. David Lynch / USA / 2004 / 16’

Wizualny eksperyment złożony z trzech timelapsów jasno oświetlonych, skąpanych w słonecznym blasku miejsc, do których powoli wkrada się ciemność nocy. W swojej treści i symbolice rymuje się z „Łodzią”, jednak tutaj następuje odrzucenie słów jako wehikułu narracji. W swoim niespiesznym tempie, matematycznej regularności równo odmierzonych odstępów między kolejnymi zdjęciami oraz tematyce zetknięcia architektury z naturą, film przywołuje skojarzenia z projektami Jamesa Benninga.

Opis dystrybutora

Najbliższe projekcje

30.05.2025, godz 20:30
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP | Napisy polskie
    

Oceń film




Galeria