Algol

Czołówka

Tytuł oryg.:
Algol. Tragödie der Macht
Rodzaj:
Film niemy
Kraj produkcji:
Niemcy
Rok produkcji:
1920
Reżyseria:
Hans Werckmeister
Scenariusz:
Hans Brennert, Köhne Friedel
Obsada:
Emil Jannings, John Gottowt, Hans Adalbert Schlettow, Hanna Ralph, Erna Morena
Czas trwania:
102 min.

Opis filmu

DCP, 102’, tinta, źródło: Filmmuseum München

„Tysiąc dróg prowadzi do światła, wybierz jedną i nie lękaj się. Algol wyprowadzi cię z biedy i ciemności. Chciej – a potęga ziemi będzie twoja”. To obietnica, jaką pewnej nocy otrzymuje górnik Robert Herneod tajemniczegonieznajomego. Mefistofeliczna postać pokazuje Robertowi niewielką maszynę, zasilaną za pośrednictwem anteny promieniami energetycznymi z odległej planety – Algol. 

Robert, dotychczas uczciwy i ubogi robotnik kopalni, ulega pokusie i przyjmuje propozycję. Tworzy „Zakłady BIOS”, których tajemnicza energia sprawia, że kopalnie węgla stają się zbędne, a sam Herne zyskuje nieograniczoną władzę, posiadając niemal całkowity monopol na dostawy energii.  

Algol to drugi film fabularny wyprodukowany przez Deutsche Lichtbild-Gesellschaft (DLG),wytwórnię, która w czasie I wojny światowej specjalizowała się w filmach edukacyjnych i przemysłowych. Reżyser Hans Werckmeisterodpowiadał w niej za ambitne projekty fabularnePrzy tym projekcie współpracował z Walterem Reimannem – znanym przede wszystkim jako scenograf i kostiumograf Gabinetu doktora Caligari(1920). 

Choć twórcy Algola świadomie nawiązują do sukcesu Caligariego i wykorzystują podobne środki wyrazu, oba filmy znacząco różnią się pod względem stylistycznym. W filmie Werckmeisteraunikalne jest to, że ujęcia we wnętrzach w duchu ekspresjonistycznym kontrastują z realistycznymi ujęciami dokumentalnymi. Pęknięcie między realizmem a ekspresjonizmem dodatkowo wzmacniają fantastyczne (oryginalne i odtworzone w zrekonstruowanej wersji) barwienia 

Jednocześnie film nie stroni od odniesień do współczesnych sobie realiów. Powstał wyraźnie w cieniu kryzysu energetycznego i niedoborów surowców z czasów I wojny światowej, odbijał niezadowolenie społeczne po traktacie wersalskim, ale też nawiązywał do powojennych protestów w Zagłębiu Ruhry. Wiele tematów nie straciło na aktualności: poszukiwanie taniej i czystej energii, pytania o to, czy technologia nas wyzwala, czy też pozbawia pracy, refleksja nad tym, czy innowacje technologiczne sprzyjają wyrównywaniu szans, czy jednak pogłębiają nierówności społeczne. 

Choć Algol zebrał w większości entuzjastyczne recenzje, jeszcze w latach 20. minionego wieku zaczął popadać w zapomnienie – przyćmiony przez sukcesy innych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu. Jego ponowne odkrycie i docenienie przez widzów możliwe stało się dopiero dzięki nowej, cyfrowej rekonstrukcji. 

Oprac. Elżbieta Wysocka-Koerber 

Rekonstrukcję przeprowadziło Filmmuseum München we współpracy z Cineteca Nacional z Santiago de Chile, wykorzystując dwie kopie: czarno-białą na taśmie aceto, pochodzącą z dupnegatywu przechowywanego w rosyjskim Gosfilmofondzie, oraz niekompletną barwioną kopię nitro z hiszpańskimi planszami, należącą do Cineteca Nacional. Tinty tej drugiej uległy degradacji aż do solaryzacji. Szczegółowa analiza procesów starzenia pozwoliła na cyfrową rekonstrukcję oryginalnego schematu kolorystycznego; zachowane szczątkowo plansze zostały odtworzone przy użyciu odnalezionych oryginalnych projektów graficznych.

W ramach cyklu

  • 20. Święto Niemego Kina
    Zapraszamy na jubileuszową, 20. edycję Święta Niemego Kina. Łączy się ona z większym jubileuszem:...

Najbliższe projekcje

18.09.2025, godz 18:00
Sala Stolica
Muzyka Muzyka na żywo: T'ien Lai + Marek Pospieszalski
Informacje dodatkowe Wprowadzenie do filmu (tłumaczenie: ANG / PL / wprowadzenie z PJM): Lorena Bordigoni
    

Oceń film