Czołówka
- Tytuł oryg.:
- Zestaw krótkich metraży (EYE)
- Rodzaj:
- Film zestaw filmów krótkometrażowych
- Kraj produkcji:
- Francja
- Rok produkcji:
- 1906 - 1913
- Czas trwania:
- 12 min.
Opis filmu
Samostabilny samolot braci Moreau
(L’Autostable des frères Moreau)
reż. nieznany
Francja 1913, 4’
prod. Gaumont
DCP, 2K, cz.-b.
źródło: EYE Filmmuseum
Pionierzy francuskiego lotnictwa, bracia Albert i André Moreau pokazują, jak działa urządzenie pozwalające im utrzymywać równowagę w samolocie. Ujęcia stojącej na ziemi
maszyny łączą się z efektownymi zdjęciami kręconymi z wnętrza kabiny w czasie startu. Całość uzupełniają widoki samolotu w powietrzu.
Film pochodzi z archiwum Jeana Desmeta (1875–1956), które stanowi jedną z najważniejszych kolekcji Eye Filmmuseum i zawiera unikalne materiały z wczesnej epoki kina.
Oprac. Katarzyna Wajda
Policja w roku 2000
(La police en l'an 2000)
reż. nieznany
obsada: Marcel Fabre, Eugene Breon, Clement Mégé
Francja 1910, 5’
prod. Gaumont
DCP (SD), cz.-b.
źródło: EYE Filmmuseum
Zanim jeszcze zbiorową wyobraźnię zdominowali superbohaterowie, Gaumont w przestworzach umieścił policjantów. Bohaterami filmu są stróże prawa – tradycyjnie obecni w komediach slapstickowych. Film jednak pokazuje, jak ich praca będzie wyglądać w nowym millenium: loty sterowcem nad miastem (skąd jest najlepszy punkt obserwacyjny) i wyłapywanie kryminalistów za pomocą specjalnego chwytaka. Dzięki tym udogodnieniom za kratki trafiają złodzieje różnej maści i gatunków.
W tej futurystycznej komedii do technologii przyszłości podchodzi się z optymizmem, jednak dekady później, dawno przekroczywszy rok 2000, widzowie filmu mogą mieć skojarzenia z narzędziami nadzoru –zapewniającymi bezpieczeństwo, ale również służącymi kontroli.
Oprac. Marta Stańczyk
Niezwykły sterowiec
(Le dirigeable fantastique)
reż. i obsada: Georges Mélies
Francja 1906, 3’
prod. Star-Film
DCP, 2K, tinta, barwiony ręcznie (stencil color)
źródło: EYE Filmmuseum
Wynalazca opracowuje projekt statku powietrznego. Szczęśliwy tańczy ze szczęścia, po czym zasypia. Wtedy w jego pracowni zjawiają się niezwykli goście, a narysowany statek naprawdę unosi się w powietrzu... Obraz łączący elementy ulubionych i najbardziej charakterystycznych dla twórczości Georgesa Méliesa gatunków: filmu fantastyczno-naukowego, feerii i baśni. Reżyser wykorzystuje tutaj wypracowane przez siebie triki filmowe, a sięgnięcie po motyw snu pozwala widzieć w tej niezwykłej opowieści jeden z wczesnych przykładów kina onirycznego. Film – co też typowe dla produkcji francuskiego mistrza – jest ręcznie kolorowany.
Oprac. Katarzyna Wajda









