Zestaw krótkich metraży (EYE)

Czołówka

Tytuł oryg.:
Zestaw krótkich metraży (EYE)
Rodzaj:
Film zestaw filmów krótkometrażowych
Kraj produkcji:
Francja
Rok produkcji:
1906 - 1913
Czas trwania:
12 min.

Opis filmu

Samostabilny samolot braci Moreau

(L’Autostable des frères Moreau)

reż. nieznany

Francja 1913, 4’ 

prod. Gaumont

DCP, 2K, cz.-b.

źródło: EYE Filmmuseum 

Pionierzy francuskiego lotnictwa, bracia Albert i André Moreau pokazują, jak działa urządzenie pozwalające im utrzymywać równowagę w samolocie. Ujęcia stojącej na ziemi
maszyny łączą się z efektownymi zdjęciami kręconymi z wnętrza kabiny w czasie startu. Całość uzupełniają widoki samolotu w powietrzu.

Film pochodzi z archiwum Jeana Desmeta (1875–1956), które stanowi jedną z najważniejszych kolekcji Eye Filmmuseum i zawiera unikalne materiały z wczesnej epoki kina.

Oprac. Katarzyna Wajda


Policja w roku 2000

(La police en l'an 2000)

reż. nieznany

obsada: Marcel Fabre, Eugene Breon, Clement Mégé

Francja 1910, 5’ 

prod. Gaumont

DCP (SD), cz.-b.

źródło: EYE Filmmuseum 

Zanim jeszcze zbiorową wyobraźnię zdominowali superbohaterowie, Gaumont w przestworzach umieścił policjantów. Bohaterami filmu są stróże prawa – tradycyjnie obecni w komediach slapstickowych. Film jednak pokazuje, jak ich praca będzie wyglądać w nowym millenium: loty sterowcem nad miastem (skąd jest najlepszy punkt obserwacyjny) i wyłapywanie kryminalistów za pomocą specjalnego chwytaka. Dzięki tym udogodnieniom za kratki trafiają złodzieje różnej maści i gatunków. 

W tej futurystycznej komedii do technologii przyszłości podchodzi się z optymizmem, jednak dekady później, dawno przekroczywszy rok 2000, widzowie filmu mogą mieć skojarzenia z narzędziami nadzoru –zapewniającymi bezpieczeństwo, ale również służącymi kontroli.

Oprac. Marta Stańczyk


Niezwykły sterowiec

(Le dirigeable fantastique)

reż. i obsada: Georges Mélies

Francja 1906, 3’ 

prod. Star-Film

DCP, 2K, tinta, barwiony ręcznie (stencil color)
źródło: EYE Filmmuseum 

Wynalazca opracowuje projekt statku powietrznego. Szczęśliwy tańczy ze szczęścia, po czym zasypia. Wtedy w jego pracowni zjawiają się niezwykli goście, a narysowany statek naprawdę unosi się w powietrzu... Obraz łączący elementy ulubionych i najbardziej charakterystycznych dla twórczości Georgesa Méliesa gatunków: filmu fantastyczno-naukowego, feerii i baśni. Reżyser wykorzystuje tutaj wypracowane przez siebie triki filmowe, a sięgnięcie po motyw snu pozwala widzieć w tej niezwykłej opowieści jeden z wczesnych przykładów kina onirycznego. Film – co też typowe dla produkcji francuskiego mistrza – jest ręcznie kolorowany.

Oprac. Katarzyna Wajda

Oceń film




Galeria