8 kwietnia o godz. 19.00 zapraszamy na wydarzenie specjalne: promocję "KRONIKI KINEMATOGRAFII POLSKIEJ" autorstwa prof. Małgorzaty Hendrykowskiej.
"KRONIKA KINEMATOGRAFII POLSKIEJ" jest jedynym takim na rynku opracowaniem dziejów kinematografii polskiej od jej początków aż do roku 2011. Rok po roku autorka skrupulatnie opisuje najistotniejsze wydarzenia polskiego filmu, umiejscawiając je w kontekście historycznym i opatrując ciekawymi cytatami oraz bogatą ikonografią.
O tym, jak wyglądała praca nad tak poważnym dziełem i co nastręczało najwięcej problemów będzie można dowiedzieć się podczas spotkania z Autorką, któremu towarzyszyć będzie projekcja wybranego przez prof. Hendrykowską filmu - „Kobieta z prowincji” Andrzeja Barańskiego.
Tego dnia "KRONIKA" do nabycia w księgarni kina Iluzjon w promocyjnej cenie 85 zł (cena detaliczna 98 zł).
W 2000 roku Wydawnictwo Ars Nova opublikowało "Kronikę kinematografii polskiej 1895-1997" autorstwa prof. Małgorzaty Hendrykowskiej. Książka była pionierskim w polskim piśmiennictwie opracowaniem – zapisem w formie kroniki najważniejszych wydarzeń filmowych stulecia polskiego kina. Obecnie mamy satysfakcję oferować Czytelnikom jej drugie wydanie – "Kronikę kinematografii polskiej 1895-2011".
Obszerny tom – 704 strony w formacie A4 – bogato ilustrowany (w tekście 737 zdjęć) obejmuje całość dziejów polskiej kinematografii włącznie ze współczesnymi – do końca 2011 roku, a więc wobec pierwszego wydania zakres znacznie rozszerzony. W tej formule kontynuuje jednak założenia przyjęte dla pierwszego wydania. Główną intencją Autorki jest więc nadal nie tylko prezentacja faktów, lecz i próba rekonstrukcji oraz przemian naszej świadomości filmowej, przedstawienia życia filmowego, zmieniającego się sposobu myślenia o filmie – również w kontekście pojawienia się nowych technologii. To także chęć przekazania, m.in. za pośrednictwem wybranych cytatów, informacji o poetyce publicystyki i krytyki filmowej, kryteriach ocen, przemianach języka refleksji nad filmem i o gustach polskiej publiczności.
Celem książki, tak jak poprzednio, nie jest wszak wyłącznie kronikarski zapis faktów. Wykorzystując różne świadectwa, dokumenty i cytaty, prof. M. Hendrykowska stara się zrekonstruować klimat, atmosferę minionych lat, odsłonić to, czego ludzie oczekiwali od kina, jakie wiązali z nim nadzieje i obawy, jak wyobrażali sobie jego zadania i funkcjonowanie społeczne. O tym wszystkim mówią nie tylko „wielkie sukcesy” czy „wielkie porażki” polskiego kina, informacje z pierwszych stron prasy filmowej, ale także fakty z pozoru mniej doniosłe– listy najpopularniejszych filmów, aktorów, fragmenty dokumentów, recenzji, listów do redakcji charakterystyczne dla swoich czasów. Ważnym elementem "Kroniki kinematografii polskiej" jest powiązanie wydarzeń filmowych z wydarzeniami w kraju, pokazanie splotu zależności łączących kino i sztukę filmową ze sferą kultury, polityki, obyczaju, ekonomii.
Kompendium uzupełnia obszerna bibliografia, obejmująca publikacje książkowe i ważniejsze artykuły dotyczące historii polskiego kina.
MAŁGORZATA HENDRYKOWSKA – historyk filmu i kultury popularnej. Jest profesorem zwyczajnym w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Opublikowała m.in. książki: Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914 (1993); W cieniu braci Lumière (red., 1995); Film w Poznaniu i Wielkopolsce (wspólnie z M. Hendrykowskim, 1997); Widziane po latach. Szkice o filmie polskim (red., 2000); Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989 (red., 2005); Smosarska (2007), La seconda guerra mondiale nel cinema polacco (2009), Film polski wobec wojny i okupacji. Tematy, motywy, pytania (2011).
Wiele studiów i rozpraw poświęconych historii polskiego kina autorstwa prof. M. Hendrykowskiej ukazało się w tomach zbiorowych poświęconych kinu europejskiemu i światowemu, m.in.: The Oxford history of world ciemna (Oxford 1996); Cinema at the turn of the century (Lausanne 1999); Storia del cinema mondiale (Torino 2000); L’aventure du cinématographe (Lyon 2001), Tvořive zrady. Antologie současného polského myšleni o filmu a audiowizualni kultuře (Praha 2005). Publikowała na łamach renomowanych czasopism filmowych poświęconych historii i teorii filmu, m.in.: „Film History” (USA), „Immagine” (Włochy), „Iris” (Francja), „Iluminace” (Czechy), „Kwartalnik Filmowy”.