Uroczyste otwarcie Festiwalu i towarzyszącej mu wystawy plakatów Szybki, kruchy, czysty z udziałem Andrzeja Pągowskiego | Prezentacja katalogu

03.09.2022, godz 15:30, sala Stolica

Opis

Wystawa Szybki, kruchy, czysty. Wybrane plakaty filmowe lat 80.
Kino Iluzjon, 3 - 28 września 2022
 
Wystawa towarzysząca wydarzeniu „GDAŃSK ’82. Festiwal, który się nie odbył" przypomina wybitne produkcje ostatniego roku przed wprowadzeniem stanu wojennego. Część z nich przeszła do historii kina, część jest zapisem emocji okresu „karnawału Solidarności”. Podobnie było z plakatami stworzonymi do obrazów filmowych.
 
Tradycją polskich twórców plakatów, od lat czterdziestych po osiemdziesiąte, był ścisły związek z Polską Szkołą Filmową, później kinem moralnego niepokoju, a przed wszystkim głębokie porozumienie pokoleniowe związane z życiem w systemowej opresji. Tak jak w literaturze Polacy czytali między wierszami, tak w odbiorze plakatów zrozumiały dla wszystkich był skrót, symbol czy parabola. Polski plakat był nie tylko znakomitą graficznie ilustracją, ale streszczeniem i podsumowaniem. Autorami byli twórcy Polskiej Szkoły Plakatu, jak zaliczany do niej Franciszek Starowieyski, Jakub Erol czy też wybitni uczniowie wielkich mistrzów, jak Andrzej Pągowski i Leszek Drzewiński, którzy wyszli z pracowni Waldemara Świerzego.
 
W promującym wystawę plakacie do filmu „Przesłuchanie” Ryszarda Bugajskiego, Andrzej Pągowski wkomponował wyłaniającą się z nicości twarz Stalina. Złowrogi profil zbudowany z braku kreski i koloru brutalnie wdziera się w rysunek twarzy głównej bohaterki. W ten sposób symbolicznie odejmuje jej tożsamość i podmiotowość, tak, jakby rósł w siłę nasycając się wymazaniem jej własnego człowieczeństwa i pochłanianiem resztek jej godności.
 
Katalog GDAŃSK ’82. Festiwal, który się nie odbył

Filmoteka Narodowa- Instytut Audiowizualny zaprasza na najnowsze wydawnictwo powstałe z okazji wydarzenia „GDAŃSK ’82. Festiwal, który się nie odbył". W publikacji znalazły się się opisy filmoznawcze obrazów znanych polskich reżyserów z lat 1981-82 oraz artykuły oddające społeczno-polityczny kontekst, w jakim filmy te powstawały.
 
Teksty prof. Konrada Klejsy, prof. Krzysztofa Kornackiego i dr Mateusza Wernera opowiadają o tzw. okresie karnawału (sierpień 1980 - grudzień 1981), kiedy do głosu doszła „Solidarność”, i o rzeczywistości, w której pracowali twórcy po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego. Kalina Zalewska scaliła dwa istniejące zapisy kolaudacji filmu „Przesłuchanie" Ryszarda Bugajskiego, oficjalną i nagraną nielegalnie przez ekipę reżysera. Tekst obrazuje jak działał wtedy system rozpowszechniania, kto decydował o dopuszczeniu filmów na ekrany i w jaki sposób. Całość kończy artykuł kuratorski Agnieszki Bebłowskiej-Bednarkiewicz, opowiadający o wystawie plakatów filmowych prezentowanych we wrześniu w kinie Iluzjon.

 
 
 

w ramach cyklu