Jubileuszowa wystawa Film na zawsze | Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego

20.11.2025, godz 18:00, sala Stolica

Opis

godz. 18:00

Otwarcie jubileuszowej wystawy Film na zawsze

Zapraszamy na wernisaż jubileuszowej wystawy Film na zawsze prezentującej w sposób problematyczny zagadnienia związane z ochroną dziedzictwa filmowego na bazie doświadczeń 70 lat działalności Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Ta wyjątkowa ekspozycja po raz pierwszy w Polsce pokaże to, czym zajmujemy się na co dzień: niewidzialną dla osób z zewnątrz i ukrytą w archiwach instytucji niezwykłą pracę nad odnajdywaniem, ochroną, konserwacją i przywracaniem w formie cyfrowej najwspanialszych dzieł polskiej kinematografii. Wystawa dzieli się na dwie części: szersza obejmie foyer kina Iluzjon, gdzie zaprezentowane są zagadnienia związane z materiałami ukazującymi doświadczenie widza. Druga, umieszczona w rotundzie, skupia swoją uwagę na problemie znikającego obrazu, czyli ulotności delikatności taśmy filmowej, która jednocześnie pozostaje najtrwalszym nośnikiem obrazu filmowego. Ta pogrążona w cieniu część zaprezentuje proces degradacji i walkę o jej odtworzenie. Na wielkopłaszczyznowych wydrukach i materiałach projekcyjnych zostaną zaprezentowane w formie multimedialnych esejów efekty pracy konserwatorów. Widzowie będą mogli doświadczyć pełnej tęczy efektów, jakie czas odciska na przechowywanych filmach, często tworząc spektakularne i wręcz rewiowe palety barw.


godz. 19:00 

Spotkanie | Pokaz filmów z Listy Polskiego Dzidzictwa Filmowego

Zapraszamy na spotkanie poświęcone ochronie filmowego dziedzictwa. Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu pokazów tytułów z Listy Polskiego Dziedzictwa Filmowego i skoncentruje się na jednym z kluczowych obszarów działalności Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: archiwizacji, konserwacji, digitalizacji, rekonstrukcji i restauracji dzieł audiowizualnych. Podczas wieczoru zaproszeni goście opowiedzą, jak sprawić, by archiwalne kino było nie tylko zapisem historycznym, ale i artystycznym przeżyciem dla współczesnego widza.   

W rozmowie udział wezmą:  

Elżbieta Wysocka - Zastępczyni Dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego ds. Zbiorów i Digitalizacji. Jej praca magisterska „Konserwacja sztuki wideo na przykładzie rejestracji prób i spektakli Tadeusza Kantora” (2006) została wyróżniona i opublikowana w materiałach konferencji TAPE: Training for AudiovisualPreservation in Europe. Praca doktorska „Teoria i praktyka konserwacji w odniesieniu do filmu i elektronicznej sztuki medialnej” (2012) poświęcona została restauracji filmów i ukazała się nakładem NCK. Prowadziła krajowe i międzynarodowe projekty restauracji filmów niemych i dźwiękowych, odpowiadała za wdrażanie standardów metadanych dla dzieł kinematograficznych. Do 2024 roku pracowała jako restauratorka filmowa w ramach projektu FörderprogrammFilmerbe (FFE) w Filmotece w Berlinie, gdzie odpowiadała za zarządzanie procesem restauracji wybranych filmów z kolekcji Deutsche Kinemathek. 

Piotr Śmiałowski - historyk kina polskiego i dziennikarz filmowy. Doktor nauk humanistycznych. W latach 2004-2019 stały współpracownik miesięcznika „Kino”. Od 2009 roku współpracownik portalu Fototeka Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz Edukacji Młode Horyzonty. Autor monografii „Tadeusz Janczar. Zawód: aktor” (2007), wywiadu rzeki z reżyserem Tadeuszem Chmielewskim „Jak rozpętałem polską komedię filmową” (2012) oraz książek „Niewidzialne filmy. Uparci debiutanci” (2018) o niezrealizowanych projektach debiutów fabularnych Wojciecha Jerzego Hasa, Janusza Morgensterna oraz Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego i "Proszę to wyciąć, czyli historia scen wyciętych z polskich filmów w pierwszym ćwierćwieczu PRL" (2024). Laureat Nagrody im. Bolesława Michałka oraz Nagród: Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, Polskiego instytut Sztuki Filmowej i Komitetu Nauk o Sztuce PAN.  

Grzegorz Rogowski – absolwent dziennikarstwa, kurator, filmoznawca związany z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Autor książek Pod polską banderą przez Atlantyk oraz Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji. Jego artykuły naukowe ukazywały się m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Pleografie” i „Akcencie”. Współpracował z Muzeum Emigracji w Gdyni oraz Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Kurator modułu filmowego wystawy Opowiadanie historii w Muzeum Historii Polski. Autor licznych artykułów historycznych publikowanych m.in. w „Ale Historia”, „Uważam Rze Historia” oraz „Rzeczpospolitej”. Pracuje również jako resercher przy filmach, m.in: Drzewa milczą Agnieszki Zwiefki. 

Po rozmowie zapraszamy na pokaz nagrań z aparatu „Oko” Kazimierza Prószyńskiego z 1925 roku – jednych z najstarszych zachowanych amatorskich materiałów powstałych w II RP. Po nich zaprezentujemy Ostatni etap w reżyserii Wandy Jakubowskiej, którego odrestaurowanwersja miała swoją premierę na festiwalu filmowym Berlinale, w sekcji BerlinaleClassics. 



Filmy w ramach projekcji

Polska, 1925
Polska, 1947

w ramach cyklu