05.12.2025, godz 19:00, sala Stolica
Opis
Jak bardzo polska jest Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego? Próbując mówić o kinie narodowym, łatwo zauważyć ograniczenia, jakie to określenie może narzucać. Polskie kino już u swojego zarania nie było jednorodne. Również teraz twórcy filmowi różnią się pochodzeniem, przedstawiają różne etniczności, a rodzimą kinematografię wspiera system międzynarodowych koprodukcji. Zaproszeni eksperci 5 grudnia w kinie Iluzjon spróbują rzucić światło na niejednorodną tożsamość polskiego kina. Zagłębimy się w jego wielokulturowość i transnarodowość, spróbujemy odnaleźć mniejszościowe historie kina, a także przyjrzymy się gatunkom intermedialnym, redefiniującym granice samego filmu.
W rozmowie udział wezmą:
Agnieszka Wolak - Zastępczyni Dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, gdzie nadzoruje działania strategiczne w zakresie dziedzictwa kulturowego, mediów i zaangażowania społecznego. Jest członkinią Rady Programowej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych w latach 2024 - 2027.
Katarzyna Wajda - – absolwentka polonistyki i filmoznawstwa UJ, historyczka polskiego kina związana z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, nauczycielka akademicka i edukatorka filmowa. Autorka i współautorka licznych publikacji, m.in. Encyklopedii kina (red. T. Lubelski, Kraków 2003, 2010) i Słownika filmu (red. R. Syska, Kraków 2005).
Marcin Wierzchosławski - Producent filmowy. Absolwent Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim (kierunek: organizacja produkcji tv-filmowej) oraz międzynarodowych kursów producenckich: EAVE Producers Workshop, Inside Pictures i TAP – Transatlantic Film Partners. Należy do Polskiej Gildii Producentów (PGP), Polskiej Akademii Filmowej (PAF) oraz Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Założyciel firmy Metro Films, w której powstały takie filmy fabularne jak „Mowa ptaków” Xawerego Żuławskiego czy „Tata” Anny Maliszewskiej, wiele filmów dokumentalnych oraz ostatnie filmy Agnieszki Holland; „Zielona granica” i “Franz Kafka”, nagrodzone na festiwalu w Gdyni odpowiednio Złotymi i Srebrnymi Lwami.
Po rozmowie zapraszamy na pokaz dwóch filmów przekraczających granice – formalne i kulturowe. Zrealizowany techniką non-kamerową Ostry film zaangażowany Juliana Antonisza wykraczał poza tradycyjne ramy animacji. Natomiast o często zapominanej przeszłości polskiego kina przypomni nam Dybuk Michała Waszyńskiego.
Filmy w ramach projekcji
|
Polska, 1979
|
|
Polska, 1937
|
w ramach cyklu
-
Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego
5.12 Tożsamości polskiego kina Jak bardzo polska jest Lista...









