Czerwiec w kinie Iluzjon

28.05.2015

Czerwiec sprzyja nastrojom wakacyjnym, a także myślom o podróżach i… hotelach. Od lat filmowców inspirowały historie straszne i śmieszne, wzruszające i dramatyczne rozgrywające się w hotelowym zaciszu. O tym, że hotelowy pokój to doskonała sceneria dla filmowych opowieści przekonali się już twórcy epoki kina niemego. W 1925 r. F.W. Murnau stworzył swój ponadczasowy, kameralny dramat - „Portier z Hotelu Atlantic” z genialną kreacją Emila Janningsa jako tytułowego portiera. Kolejną wartą zapamiętania kreację z hotelowym epizodem w tle, dwa lata później stworzyła Pola Negri w filmie „Hotel Imperial” Mauritza Stillera. Przez kolejne dziesięciolecia hotelowe wnętrza służyły filmowcom jako punkt wyjściowy do rozegrania kryminalnej intrygi – „Złodziej w hotelu” czy też,  miejsce odzwierciedlające rozpad psychiki głównego bohatera – „Lśnienie”. Przez cały miesiąc w Iluzjonie, w cyklu W hotelowym pokoju obejrzeć będzie można wymienione wyżej produkcje, a także niezapomniane tytuły jak chociażby: „Cztery pokoje” - obraz współreżyserowany m. in. przez Roberta Rodrigueza i Quentina Tarantino z udziałem Madonny i Antonia Banderasa.

Dla miłośników niemych filmów przygotowaliśmy także niespodziankę. Seanse: „Portiera z hotelu Atlantic” oraz „Hotelu Imperial” uatrakcyjni muzyka na żywo w wykonaniu Macieja Trifonidisa Bielawskiego oraz Marcina Olaka i Patryka Zakrockiego.   

 Grand Budapest Hotel
 

Vittorio de Sica, Roberto Rossellini, Giuseppe de Santis, Pietro Germi czy Luchino Visconti – to jedni z najważniejszych twórców włoskiego neorealizmu. Ten niezwykle istotny w historii kinematografii nurt, zaistniały po II wojnie światowej, cechował autentyczny, kronikarski wręcz sposób ukazywania rzeczywistości powojennych Włoch. W filmach spod znaku neorealizmu na pierwszy plan wysuwają się tematy takie jak: nędza, bezrobocie, wyzysk oraz konflikty i dramaty zwykłych ludzi. Wśród dziesiątek dzieł, które powstały w obrębie nurtu, w pamięci milionów widzów na całym świecie zapisały się przede wszystkim tytuły takie jak: „Złodzieje rowerów” i „Cud w Mediolanie” Vittoria De Sici, „Rzym, godzina 11”Giuseppe De Santisa czy „Paisa” Roberto Rosselliniego. Te, a także inne dzieła Mistrzów włoskiego neorealizmu oglądać będzie można w Iluzjonie od 1 do 30 czerwca.
 

Złodzieje rowerów
 

Profesja stróża prawa od zawsze inspirowała filmowych twórców. Początkowo byli to szeryfowie strzegący pokoju w miasteczkach na Dzikim Zachodzie, albo policjanci patrolujący nocne ulice, zapewniający swoim obywatelom niczym niezmącony sen. Z biegiem czasu postaci stróżów prawa stawały się coraz mniej jednoznaczne i nieskazitelne. Co raz częściej policyjni detektywi ulegali destrukcyjnym nałogom, wykazywali się niesubordynacją wobec swoich przełożonych bądź też, sami wyznaczali sobie granice prawa. W historii kina znajdziemy setki przykładów filmów z policjantami w tle. Od dramatów obyczajowych, przez kino gangsterskie na komedii kończąc. Od 2 do 30 czerwca w cyklu Dobry, zły policjant…, w Iluzjonie zaprezentujemy szeroki wachlarz gatunkowy filmów opowiadających o policjantach w sposób przewrotny, ale i zabawny wśród, których znajdą się tytuły takie jak: „Zły porucznik”, „Donnie Brasco”, „Różowa pantera” czy „Szklana pułapka”. 

 Donnie Brasco
 

17 i 21 czerwca zapraszamy na retransmisję spektaklu - Człowiek i nadczłowiek wystawionego w National Theatre na podstawie dramatu George’a Bernarda Shawa. Wyreżyserowana przez Simona Godwina sztuka jest połączeniem komedii romantycznej, epickiej opowieści i powiastki filozoficznej, zadającej fundamentalne pytanie o to jak współcześnie żyjemy. W roli głównej zobaczymy jednego z najwybitniejszych współczesnych aktorów - Ralpha Fiennesa.

 Człowiek i nadczłowiek
 

Cykl Wystawy na ekranie przenosi na duży ekran bezcenne arcydzieła oraz przedstawia fakty z życia najważniejszych światowych artystów malarzy. Pomysłodawca i główny producent przedsięwzięcia – Phil Grabsky – dzięki ciekawej narracji, a także wypowiedziom ekspertów, wizytom w pracowniach konserwatorskich i maksymalnym zbliżeniom, ukazującym dzieła w detalach, umożliwia widzom z całego świata zobaczenie tego, co jest niedostępne podczas tradycyjnej wizyty w galerii czy w muzeum. 21 czerwca widzowie Iluzjonu zobaczą na dużym ekranie dzieła impresjonistów, m.in. Paula Cézanne’a, Claude’a Monet, Camille’a Pisarro, Edgara Degas, Augusta Renoira.

 Mary Cassatt, Little Girl in a Blue Armchair 1878 
 

23 czerwca, w ostatnim przed wakacjami odcinku cyklu I Love Polish Cinema, w którym pokazujemy arcydzieła polskiej kinematografii z angielskimi napisami, zobaczymy film „Psy” Władysława Pasikowskiego. Prelekcję przed seansem w języku angielskim wygłosi – Michał Chaciński.

W czerwcu, w ramach Z miłości do kina – filmy przedwojenne w nowej odsłonie pokażemy dramat obyczajowy Michała Waszyńskiego – „U kresu drogi” opowiadający o skomplikowanych losach rodziny Turwidów. W filmie wystąpiły największe gwiazdy tamtego czasu m. in.: Kazimierz Junosza – Stępowski, Mieczysława Ćwiklińska czy Franciszek Brodniewicz. 14 czerwca prelekcję przed filmem wygłosi pracownik Filmoteki Narodowej – Michał Pieńkowski.

 

U kresu drogi
 

W dniach 13-14 czerwca zapraszamy do Iluzjonu na Ogólnopolski Przegląd Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci OKO KALEJDOSKOPU. Celem tego wspaniałego projektu jest gromadzenie unikalnej twórczości dzieci, realizujących samodzielnie lub pod opieką profesjonalistów, autorskie filmy animowane.

Naszych najmłodszych widzów zapraszamy do Małego Iluzjonu, który przeniesie nas tym razem w świat Dzikiego Zachodu. W ramach mini – przeglądu dzieci zobaczą m. in. wielokrotnie nagradzaną, malarską animację Witolda Giersza – „Mały western”, pełen humoru i zwrotów akcji – „Psi western”, a także przygody Bolka i Lolka na Dzikim Zachodzie: „Dzielni kowboje”, „Porwany ekspres” i „Indiańskie trofeum”.     

 Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie

 

 

Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł

Rezerwacje:

Kasa kina – 22 462 72 60;iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

Galeria

Pliki do pobrania

Repertuar