Strach się bać – może pomyśleć ktoś decydujący się na spędzenie listopadowego wieczoru sam na sam z horrorem. By uniknąć kolejnego nużącego seansu reklamowanej nowości, proponujemy zwrócenie się do korzeni gatunku – niemieckiego ekspresjonizmu, któremu przez cały okres swej twórczości wierny był Fritz Lang. 2 listopada, podczas jednodniowego przeglądu, pokażemy jego cztery filmy, w tym słynne ekspresjonistyczne dzieło: M – Morderca, a także obraz, który przyniósł twórcy międzynarodowy rozgłos – Zmęczoną śmierć – opowieść o przeznaczeniu determinującym ludzkie życie. Do tego niemego filmu muzykę zagra Michał Załęski.
Listopad w kinie Iluzjon to przede wszystkim na początku miesiąca – festiwal SPUTNIK, a w ostatnim tygodniu ciekawa retrospektywa – Tydzień Kina Litewskiego. Nie znaczy to przecież, że nie mamy też dla naszych widzów własnych propozycji. Będą i to w bardzo odpowiednim dla listopada klimacie.
Pozostajemy w nastroju październikowego cyklu Filmy do słuchania, tym razem jednak przyjrzymy się muzycznym idolom. W Muzycznych biografiach sięgniemy po filmy, które próbują zdefiniować istotę talentu, geniuszu, osobowości artysty i zarazem gwiazdy popkultury. Pokażemy m.in. Control – dopieszczoną wizualnie biografię Iana Curtisa, legendarnego lidera Joy Division; Amadeusza – oscarową historię Wolfganga Amadeusza Mozarta czy Gainsbourga – surrealistyczną opowieść o jednym z najważniejszych XX-wiecznych tekściarzy i piosenkarzy francuskich.
Control, reż. Anton Corbijn, mat. promocyjny
ANIMATOR zagości na chwilę w Warszawie i to w kinie Iluzjon właśnie! 7 listopada zapraszamy na pokaz filmów uznanych za najlepsze przez publiczność kwalifikującego do Oscara®, 11. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych ANIMATOR. Zaprezentujemy krótkometrażową produkcję ze Szwecji Brzemię oraz amerykański film pełnometrażowy Niny Paley Seder-Masochism. Przed filmem preleckję wygłosi Marcin Giżycki – Dyrektor Artystyczny 11. MFFA ANIMATOR.
W ramach Kina Jidysz, 8 listopada – Błazen purymowy – przedwojenny film muzyczny z udziałem gwiazd słynnego teatru żydowskiego z Nowego Jorku. Ta pełna folkloru, muzyki i tańca opowieść o codziennym życiu w Galicji na początku XX wieku zachwycała kiedyś publiczność po obu stronach oceanu.
Z nowości w listopadzie – poruszający i ważny Donbas oraz dwa polskie filmy 53 wojny Ewy Bukowskiej – zainspirowana książką Grażyny Jagielskiej Miłość z kamienia, historia żony korespondenta wojennego oraz Jeszcze dzień życia, oparta na książce Ryszarda Kapuścińskiego historia reportera realizującego swoją misję w ogarniętej wojną Angoli w 1975 r. A w tle nasz cykl archiwalny na temat – „Zawód: dziennikarz”, w którym pokażemy wielokrotnie nagradzaną klasykę kina: Obywatela Kane’a, Zawód: reporter, Aleję snajperów i inne filmy, które poza ważnymi społecznie historiami, pozwalają nam zajrzeć za kulisy pracy dziennikarzy.
Jeszcze dzień życia, reż. Damian Nenow, mat. promocyjny
W tym miesiącu także coś specjalnego dla Ślązaków w Warszawie i Warszawiaków zafascynowanych ciekawostkami urbanistycznymi – świeżutki dokument Marcina Nowaka i Marcina Zasady o powojennej, kosmicznej architekturze Katowic – Archikosmos (19 listopada). Filmowi towarzyszyć będzie spotkanie z twórcami. Liczba miejsc ograniczona!
Na ekranie zawsze piękna, zawsze w innej ciekawej roli – rozkapryszonej kokietki, wiernej przyjaciółki, czasem uwodzicielki... Kochali się w niej wszyscy mężczyźni w kraju. W związku z premierą książki Piotra Gacka Ina Benita. Za wcześnie na śmierć (21 listopada, godz. 19:00, kino Iluzjon) zapraszamy na przegląd filmów z udziałem aktorki: Ina Benita – blond wamp. Na ekranie. W Alfabecie Retrokina w tym miesiącu: „C – jak cenzura” i film z 1934 roku Córka Generała Pankratowa, a w popularnym cyklu Stara miłość nie rdzewieje króluje Eugeniusz Bodo.
I wreszcie na zamknięcie miesiąca znowu trochę strachu – Suspiria vs. Suspiria. Luca Guadagnino (Tamte dni, tamte noce) proponuje remake kultowego dzieła Dario Argento, filmu uznawanego za kamień milowy współczesnego kina grozy. Nakręcone w 1977 roku Odgłosy zostały uznane za trzeci najlepszy horror w historii według brytyjskiego pisma Total Film oraz jeden z najlepszych filmów wszech czasów zdaniem magazynu Empire. 30 listopada skonfrontujemy ze sobą obie wersje Suspirii. To będzie straszny listopad…
Bilety i rezerwacje
Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)
Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)