Poszukiwany, poszukiwana – przegląd kultowych filmów Stanisława Barei

Stanisław Bareja niewątpliwie zasługuje na miano twórcy kultowego. Dziś – król polskiej komedii, kiedyś – przymusowy outsider, który przez niemal całe życie zmagał się z odrzuceniem ze strony środowiska filmowego. Jego twórczość krytycy zbywali lekceważącym terminem „bareizm”, oznaczającym kicz, zły gust i brak ambicji artystycznych. Komunistyczne władze cenzurowały dzieła Barei, zarzucając im „antysocjalistyczną wymowę, brudną propagandę i nienawiść do klasy robotniczej”. Jedynie publiczność zawsze stała po stronie niepokornego twórcy „Misia” – zarówno kiedyś, jak i teraz, o czym świadczy tytuł najlepszego reżysera komediowego stulecia, przyznany Barei w 2008 roku przez czytelników magazynu „Film”.

Bareja ukończył wydział reżyserii łódzkiej Filmówki. Debiutował w 1960 roku komedią obyczajową „Mąż swojej żony”. W kolejnych latach nakręcił kilka filmów typowo rozrywkowych, nawiązujących do tradycji rewii i przedwojennej farsy. Ich stereotypową fabułę wzbogacał elementami satyry społecznej i obyczajowej. Próbował swoich sił także na gruncie kina sensacyjnego, realizując surowy, oparty na faktach kryminał „Dotknięcie nocy”. Wraz z początkiem lat 70. i premierą filmu „Poszukiwany, poszukiwana” w karierze Barei rozpoczął się złoty okres, którego ukoronowaniem był kultowy dla kilku pokoleń Polaków „Miś”. Reżyser zrezygnował z klasycznych schematów gatunkowych na rzecz pastiszu, ironii i satyry. Jako przenikliwy obserwator życia codziennego chwytał na gorąco i uwieczniał na taśmie filmowej absurdy rzeczywistości PRL-u. Paradoksalnie, ukazując świat w krzywym zwierciadle, artysta nie wypaczał jego obrazu, a wręcz przeciwnie – odzierał go z maski fałszywych pozorów. Scenariusze pamiętnych komedii pisał sam lub we współpracy z Jackiem Fedorowiczem czy Stanisławem Tymem. Dziś nikt już nie neguje zasług Barei dla rozwoju polskiej kinematografii. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że o wartości i znaczeniu dorobku twórcy „Zmienników” najlepiej świadczą obecne w języku potocznym cytaty z jego filmów, powszechnie zrozumiałe określenie „scena jak u Barei” oraz nadany reżyserowi tytuł króla polskiej komedii, którego po jego odejściu nie zdobył żaden inny filmowiec – to swoiste bezkrólewie trwa już 30 lat.

W programie:

Mąż swojej żony Polska 1960

Dotknięcie nocy Polska 1961

Żona dla Australijczyka Polska 1963

Małżeństwo z rozsądku Polska 1966

Przygoda z piosenką Polska 1968

Poszukiwany, poszukiwana Polska 1972

Nie ma róży bez ognia Polska 1974

Brunet wieczorową porą Polska 1976

Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz? Polska 1978

Miś Polska 1980

 

Partner cyklu: Studio Filmowe KADR


projekcje w ramach cyklu

01.09.2017, godz 16:15
Sala Stolica
    
01.09.2017, godz 18:15
Sala Stolica
    
01.09.2017, godz 20:15
Sala Stolica
    
02.09.2017, godz 16:15
Sala Mała Czarna
    
02.09.2017, godz 18:15
Sala Mała Czarna
    
02.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
03.09.2017, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    
03.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
04.09.2017, godz 16:15
Sala Mała Czarna
    
04.09.2017, godz 18:15
Sala Mała Czarna
    
04.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
05.09.2017, godz 16:00
Sala Mała Czarna
    
05.09.2017, godz 18:15
Sala Mała Czarna
    
05.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
06.09.2017, godz 16:15
Sala Mała Czarna
    
06.09.2017, godz 18:15
Sala Mała Czarna
    
07.09.2017, godz 16:00
Sala Mała Czarna
    
08.09.2017, godz 16:15
Sala Mała Czarna
    
11.09.2017, godz 16:00
Sala Mała Czarna
    
11.09.2017, godz 18:15
Sala Mała Czarna
    
11.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
12.09.2017, godz 18:15
Sala Mała Czarna
    
12.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
13.09.2017, godz 18:15
Sala Mała Czarna
    
13.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
14.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
15.09.2017, godz 16:15
Sala Mała Czarna
    
15.09.2017, godz 20:00
Sala Mała Czarna
    
16.09.2017, godz 20:30
Sala Mała Czarna
    
17.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
20.09.2017, godz 16:30
Sala Mała Czarna
    
21.09.2017, godz 16:15
Sala Mała Czarna
    
21.09.2017, godz 20:15
Sala Mała Czarna
    
29.09.2017, godz 16:15
Sala Mała Czarna
    
30.09.2017, godz 16:15
Sala Mała Czarna
    
30.09.2017, godz 18:30
Sala Mała Czarna