Czołówka
- Tytuł oryg.:
- Rothstein's First Assignment
- Rodzaj:
- Film dokumentalny
- Kraj produkcji:
- USA
- Rok produkcji:
- 2010
- Reżyseria:
- Richard Knox Robinson
- Montaż:
- Richard Knox Robinson
- Operator:
- Richard Knox Robinson
- Czas trwania:
- 72 min.
Opis filmu
Arthur Rothstein to klasyk amerykańskiej fotografii. Jeden z tych, którzy zdecydowali, jak dla potomnych wyglądała Ameryka czasów Wielkiego Kryzysu. Jego fotograficzna dokumentacja ubóstwa, u początków której leżą przejmujące zdjęcia mieszkańców górskich wiosek w Wirginii, powszechnie kojarzy się dziś ze społecznym zaangażowaniem dokumentalistyki. Właśnie wspomniane zdjęcia z Wirginii – owoc przyjętego przez Rothsteina w 1935 roku pierwszego zlecenia – uważnie bada Richard Robinson, odkrywając za jednoznacznymi z pozoru obrazami niepokojące sensy i konteksty.
Gruntowny research – jego własne uparte poszukiwanie prawdy – nie jest tu tylko ukrytym przed widzem narzędziem, niewidocznym zza dobrze i ostatecznie upozowanej dla jego potrzeb „prawdy”. Widoczny w świadomie ujawniającym szwy i stale szukającym formy opowiadaniu, wskazuje głębszy temat tego eksperymentalnego dokumentu – naturę dokumentalnej prawdy. Robinson zbiera rozmaite ślady i zapisy – rozmowy z potomkami bohaterów tamtych zdjęć sąsiadują tu z filmowymi archiwaliami z epoki i radiowym wywiadem z Rothsteinem. Klasyka fotoreportażu z Appalachów okazuje się w znacznym stopniu inscenizowana i niebezpiecznie zbliżona do propagandy. Swoich bohaterów Rothstein miał uwiecznić przed wysiedleniem ich wiosek pod planowany park narodowy, ale komu zależało na jego utworzeniu i co się stało z ludźmi? Obraz Robinsona zagęszcza się w dramatycznym finale, łączącym ikoniczne dziś fotografie z ponurą historią amerykańskiej eugeniki.
Szczegóły
Arthur Rothstein is a classic American photojournalist whose work has indelibly etched in our minds iconic images of the Great Depression. His work on poverty, which began with poignant pictures of Virginia farmers, is now commonly associated with socially engaged documentary. It is these photographs of Virginia farmers taken during his assignment in 1935 that are carefully examined by Richard Robinson to reveal disturbing meanings and contexts behind their seemingly straightforward facades. In-depth research - his own stubborn quest - is not just a tool hidden from the viewer, invisible behind a carefully and ultimately modeled "truth" prepared for his needs. Visible in a story that deliberately reveals its outline and constantly searches for form, Robinson suggests a deeper theme about this experimental documentary - the nature of documentary truth. He collects a variety of traces and records - interviews with the descendants of people in the pictures, archive films, and a radio interview with Rothstein. The photojournalism classics from the Appalachians turn out to be largely staged and dangerously close to propaganda. Rothstein was supposed to immortalize his subjects prior to their eviction to make way for a national park. But who wanted to create the park and what happened to the people? Robinson’s film crescendos into a dramatic finale, combining iconic photographs with the grim history of American eugenics.