24 czerwca, g.20:30 | Pokaz filmu Nietolerancja z muzyką na żywo

08.03.2022

Ten czteroczęściowy gigantyczny fresk, w którym Griffith pragnął wyrazić z całą dynamiką protest przeciw wszelkim przejawom niesprawiedliwości społecznej i szowinizmu, stanowi niepowtarzalne apogeum kina widowiskowego.

Rozwijające się równolegle poszczególne wątki, dotyczące różnych epok historycznych przedstawiają upadek Babilonu w roku 538 p.n.e., życie Jezusa, noc św. Bartłomieja (23/24 sierpnia 1572) i historię współczesną, stanowiącą oskarżenie kapitalistów, opartą w partiach początkowych na autentycznych wydarzeniach strajku odbywającego się w 1914 roku w jednej z fabryk amerykańskich. Całość uzupełnia alegoryczny epilog. Poszczególne wątki łączy powracający obraz matki, kołyszącej swe dziecko.

Jak określił kompozycję filmu reżyser: Cztery wątki zaczynają się jak cztery strumienie widziane ze szczytu góry, płyną z początku spokojnie, lecz później splatają się coraz ściślej, coraz szybciej, by w ostatnim akcie zjednoczyć się w tym samym akordzie głębokiego wzruszenia.

Montaż równoległy jest zastosowany w Nietolerancji z najwyższą perfekcją, podobnie imponujący jest montaż wewnątrz scen. Wspaniała jest też struktura narracyjna filmu. Planami dalekimi tworzy tu Griffith klimat epicki, średnimi rozwija tok fabuły, zbliżeniami podkreśla emocje. Film jest wielkim eposem i prawdziwym almanachem możliwości ówczesnego kina.

  • Na specjalny pokaz filmu Nietolerancja zapraszamy w piątek, 24 czerwca o godzinie 20:30.

Improwizajca do filmu: Aleksandra Chmielewska (pianino)

fot. Ruben Lopez Fernandez                                                        

Aleksandra Chmielewska jest absolwentką studiów kompozytorskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji profesora Pawła Łukaszewskiego. Studiowała historię sztuki i filologię iberyjską na Uniwersytecie Warszawskim. Jest kompozytorką, przewodniczącą Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkinią zarządu Fundacji Muzyczne Talenty Europy i komisji wykonawczej Międzynarodowej Rady Twórców CIAM.

Brała udział w kursach i warsztatach kompozytorskich pod okiem twórców takich jak: Simon Steen-Andersen, Phillipe Manoury, Zhou Long, Martijn Bresnick, Zygmunt Krauze, Daniel Moreira czy Lowell Liebermann. Była uczestniczką SyncCampu dla kompozytorów muzyki filmowej w Lusławicach (2019). W zakresie muzyki filmowej szkoliła się pod kierunkiem Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Knittla.

Tworzy utwory orkiestrowe, chóralne i kameralne, które są chętnie wykonywane przez zespoły polskie i zagraniczne, rejestrowane na płytach oraz wydawane drukiem – na stałe współpracuje z holenderskim wydawnictwem nutowym Donemus. Jej muzyka była wykonywana przy okazji takich wydarzeń, jak: 58. Festiwal Warszawska Jesień, Śląska Trybuna Kompozytorów, European Contemporary Composers Orchestra, Festival Musica Sacra Nova, Festiwal Studenckich Zespołów Kameralnych Krajów Nadbałtyckich 2016, Spotkania Muzyczne Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie.

Aleksandra Chmielewska jest laureatką wielu nagród, m.in. pierwszej nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae, Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego i Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest za improwizację fortepianową do filmu.

Interesują ją związki muzyki i zjawisk wizualnych – stąd wiele jej utworów ma charakter programowy. W swojej muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem. Obecnie jest doktorantką kompozycji na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie pracuje nad operą o życiu meksykańskiej malarki, Fridy Kahlo.

                                                             

Galeria