Piąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Film O'Clock w dniach 3-6 kwietnia 2025 roku będzie świętem kina i różnorodności kulturowej za sprawą bogatego programu filmów współczesnych, klasyki kina, jak również wydarzeń o charakterze edukacyjnym i spotkań z gośćmi specjalnymi. Festiwal odbywa się jednocześnie w jedenastu krajach, łącząc miłośników kina i osoby zawodowo zajmujące się filmem w Rumunii, w Litwie, Polsce, Ukrainie, Mołdawii, w Węgrzech, w Serbii, Bułgarii, Grecji, Egipcie i RPA.
Bilety dostępne online oraz w naszej kasie.
Pokazy w Polsce odbędą się w warszawskim Kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej.
Specjalne wydarzenie festiwalu odbędzie się w środę 26 marca, o godzinie 18:00 CET online - będzie to premiera podcastu Solidarność celuloidowa w języku rumuńskim. Będzie można tam też usłyszeć porywającą dyskusję w języku angielskim z trzema wybitnymi polskimi reżyserami filmowymi. Więcej informacji: https://foc-iff.com/fociff-2025/warm-up-event/.
Będzie to efektowne rozpoczęcie współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną i Filmową im. I.L. Caragiale w Bukareszcie
Oficjalne otwarcie festiwalu przypada w 75. rocznicę powstania UNATC w Bukareszcie i będzie miało miejsce w czwartek, 3 kwietnia, o godzinie 17:45 CET projekcją „Klasyczne rumuńskie filmy krótkometrażowe - razem na przestrzeni różnych stref czasowych - obchody 75-lecia opowiadania historii w UNATC”. Zestaw ten prezentuje przełomowe filmy krótkometrażowe nakręcone przez pierwsze pokolenie studentów reżyserii i operatorstwa UNATC w latach 1967-1970, po dziesięciu latach przerwy.
Pokaz specjalny będzie obejmował następujące tytuły:
- Song, reż. Felicia Cernăianu, 1968 (11 min.)
- The Circle, reż. Mircea Veroiu, 1968 (10 min.)
- Life in Pink, reż. Dan Pița, 1969 (18 min.)
- Rhythms, reż. Andrei Vidrascu, 1970 (5 min.)
- The Dictator and His Submissive, reż. Ada Pistiner, 1967 (12 min.)
Te filmowe perełki z UNATC im I.L. Caragiale są częścią projektu Aktywnego archiwum, która ma swój wkład w odrestaurowywanie dziedzictwa audiowizualnego.
Sekcję klasyków uzupełnia zestaw ponadczasowych arcydzieł:
- Niepożądana(Węgry, reż. Michael Curtiz, 1914, 63 min.): wzruszająca opowieść o relacji matki i córki, wyreżyserowana przez przyszłego twórcę Casablanki. To wczesne arcydzieło daje nam wgląd w niezwykły talent reżysera, który na trwałe zapisał się w historii kina.
- Radosny koszmar (Grecja, reż. Sissy Vafea, 1983, 55 min.): dokumentalna perełka o dzieciach tworzących swoje własne dzieło filmowe. Reżyserka, której kariera od ponad 40 lat poświęcona jest nauczaniu dzieci o filmie, poprowadzi również na festiwalu specjalne kursy mistrzowskie dla edukatorów.
- Kobieta i jej czterech mężczyzn (Litwa, reż. Algimantas Puipa, 1983, 90 min.): filmowa ballada, która zabiera nas do bałtyckiej wioski rybackiej na przełomie XIX i XX wieku. Główna bohaterka, pomimo wielokrotnych strat mężów i wyzwań związanych z utrzymaniem domu i dzieci, zawsze znajduje oparcie w rodzinie. Rytm filmowi nadają melancholijne fale przyboju, szum piasku i nadmorskich bryz -- to one są tłem dla śmierci i odradzania się życia.
- Ziemia (Ukraina, reż. Ołeksandr Dowżenko, 1930, 76 min.): jedno z arcydzieł kina niemego, film z poetycką i wizualną intensywnością ukazuje głębokie przemiany na ukraińskiej wsi w trakcie kolektywizacji, ścieranie się tradycji z nowoczesnością. Efektowne zdjęcia, sugestywne kompozycje i medytacyjne tempo nadają filmowi rzadko spotykany wymiar liryczny.
- Amator (Polska, reż. Krzysztof Kieślowski, 1979, 112 min.): jeden z wcześniejszych filmów Krzysztofa Kieślowskiego, zapowiadający motywy powracające w jego późniejszych dziełach. Film porusza tematykę dotyczącą kina, ale przede wszystkim zgłębia wpływ, jaki sztuka i twórczość mogą mieć na życie jednostki, relacje międzyludzkie i postrzeganie rzeczywistości.
- Guguță (Mołdawia, reż. Constantin Bălan, 1980-1990, 61 min.): Kolekcja filmów krótkometrażowych o ciekawskim i pełnym wyobraźni małym chłopcu, łączy tradycję mołdawskiej animacji z nostalgicznym urokiem lokalnego folkloru, budując kolorowy i zabawny wszechświat, który z czasem zdołał podbić serca zarówno dzieci, jak i dorosłych.
- Złodziej (RPA, reż. Oliver Schmitz, 1988, 103 min.): Wstrząsająca historia przemiany i politycznego przebudzenia Panica, drobnego południowoafrykańskiego rzezimieszka, który angażuje się w walkę przeciwko apartheidowi. Film został w momencie premiery objęty zakazem wyświetlania, ale zdobył międzynarodowe nagrody i stał się ikoną oporu i zmian politycznych w RPA.
- Dziewczęcy flirt (Egipt, reż. Anwar Wagdi, 1949, 120 min): Klasyczny musical kinematografii egipskiej, Ghazal al-banat to opowieść o biednym nauczycielu arabskiego, który w wyniku pewnych wydarzeń staje przed wyborem między miłością a poświęceniem. Film jest świetnym przykładem kina Złotej Ery i uważany jest za jeden z najlepszych egipskich filmów wszech czasów.
- Trzy (Serbia, reż. Aleksandar Petrović, 1965, 80 min.): to głęboko humanistyczne dzieło o wojnie, analizujące ją z trzech kluczowych perspektyw: świadka, ofiary i kata. Rozgrywający się w realiach II wojny światowej film podkreśla absurdalność i bezsens wojny poprzez przejmujące studium cierpienia i jego kosztu dla człowieka. Reżyser tworzy intymny portret wojennej przemocy, skupiając się na traumie, jaką po sobie pozostawia, oraz na wzajemnie splątanych losach poszczególnych bohaterów. Trzy to film o silnej wymowie antywojennej, będący poruszającym apelem o pokój i uświadomienie sobie ludzkiego kosztu wojny.
- Ostatnie słowo (Bułgaria, reż. Binka Żelazkowa, 1973, 118 min.): symboliczny film o oporze kobiet wobec opresyjnego reżimu, opowiadający o ostatnich dniach sześciu więźniarek politycznych oczekujących na egzekucję. Reżyserka dokonuje przewartościowania życia w obliczu śmierci, podkreśla symboliczną moc porodu i rytuałów wyznaczających przejście z ciemności do światła.
Międzynarodowa debata edukacyjna: „Poeci czy rzemieślnicy kina?”
3 kwietnia, o godz. 11:00 CET, festiwal zaprasza na wyjątkową debatę online „Poeci czy rzemieślnicy kina” z udziałem specjalnego gościa - wielokrotnie nagradzanego polskiego reżysera Rafała Kapelińskiego (https://www.thestoryspectrum.com/). Dołączą do niego przedstawiciele prestiżowych polskich szkół filmowych, którzy opowiedzą o tym, jak sztuka i technika przenikają się w procesie tworzenia filmu, a także o różnych aspektach związanych z edukacją.
Dyskusja toczyć się będzie wokół fundamentalnego zagadnienia: kim jest twórca filmowy - poetą wyobraźni, kierującym się emocjami i kreatywnością, czy też chłodnym mistrzem filmowego rzemiosła, który kieruje się precyzją i konstrukcją opowieści? Przyjrzymy się równowadze między sztuką a rzemiosłem, podkreślając, w jaki sposób kreatywność i wiedza techniczna mogą współgrać ze sobą, pozwalając filmowcom tworzyć dzieła kompletne.
Wydarzenie ma charakter otwarty, skierowane jest w szczególności do studentów szkół filmowych, młodych filmowców, edukatorów i entuzjastów kina, którzy chcą lepiej zrozumieć proces tworzenia filmów. Udział jest bezpłatny, ale liczba miejsc jest ograniczona.
Aby wziąć w nim udział, należy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny pod adresem: https://forms.gle/ed9NDg4VmvznWmaS8
O Międzynarodowym Festiwalu Film O'Clock
Film O'Clock to festiwal z wyjątkową wizją, promujący kulturę filmową w 11 krajach, łączący widzów w ramach tego święta kina. Festiwal zachęca do dyskusji i w ramach synchronicznie organizowanych pokazów łączy twórców filmowych, krytyków i szeroką publiczność, promując w ten sposób żywy dialog międzykulturowy.
Międzynarodowy Festiwal Film O'Clock #5 to projekt kulturalny realizowany przez Creatrix Fama i współfinansowany przez Administrację Narodowego Funduszu Kultury (AFCN)*. Piąta edycja organizowana jest pod hasłem „Solidarność na Ekranie - Przegląd Filmowy Prezydencji Polskiej”, przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach międzynarodowego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025.
Partnerzy: Narodowy Uniwersytet Teatru i Filmu im. I.L. Caragiale w Bukareszcie (UNATC), Związek Filmowców Rumuńskich (UCIN), DACIN SARA, Filmoteka Narodowa, Eforie Cinematheque, Instytut Polski w Bukareszcie, F-Sides Club Cineclub, Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, 35 mm online, Kino Iluzjon (Polska), Bułgarska Filmoteka Narodowa, Narodowa Akademia Teatru i Filmu - NATFA (Bułgaria), Wileńska Akademia Sztuki (Litwa), Litewskie Centrum Filmowe, CNC Mołdawia, Mediacor Kiszyniów, Węgierski Narodowy Instytut Filmowy, kino Tisza Mozi (Węgry), Centrum Dovjenko (Dowżenki), Kino Zhovten (Ukraina), Schedia - Centrum Kształcenia Artystycznego i Pedagogicznego (Grecja), Rumuńsko-Greckie Stowarzyszenie Sztuki i Kultury (Grecja), Otwarty Uniwersytet Subotica Doo (Serbia), Cinemaeuropa Subotica (Serbia), Delta Video (Serbia), kino Neelsie (RPA), Jezuicki Klub Kinowy (Egipt), Medfest (Egipt), ART, thestoryspectrum.com.
Partnerzy medialni: Radio România Cultural, Cinefan, LiterNet, Investigatoria Press, IQads, Spotmedia, Munteanu Events, România Pozitivă, Romania Journal, Revista Film, Cinefilia, Film Menu, Zile și Nopți, MovieNews, Filme-Cărți, PostModern.
* Projekt niekoniecznie prezentuje oficjalne stanowisko Administracji Narodowego Funduszu Kultury. AFCN nie ponosi odpowiedzialności za treść projektu ani za jakiekolwiek wykorzystanie rezultatów projektu. Za powyższe odpowiada wyłącznie beneficjent dofinansowania.
Czas na spotkanie. Czas na Film O'Clock #5!
Szczegółowe informacje lub specjalnie opracowane materiały można uzyskać kontaktując się z nami pod adresem: creatrixfama@gmail.com
https://www.facebook.com/FilmOClockIFF
https://www.instagram.com/filmoclockiff/
The fifth edition of the Film O'Clock International Festival promises a unique experience from April 3-6, 2025, celebrating the art of cinema and cultural diversity through an impressive selection of contemporary films, classics, educational events and special guest talks. The festival takes place simultaneously in eleven territories, connecting movie lovers and film professionals in Romania, Lithuania, Poland, Ukraine, Moldova, Hungary, Serbia, Bulgaria, Greece, Greece, Egypt and South Africa.
Screenings in Poland will take place at the Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej, in Warsaw.
A special event of the festival will take place today, Wednesday, March 26, at 18:00 CET online – the premiere of the Celluloid Solidarity podcast in Romanian. It features a captivating discussion in English with three accomplished Polish film directors. More info: https://foc-iff.com/fociff-2025/warm-up-event/.
A spectacular start in partnership with the National University of Theatre and Film "I.L.Caragiale" in Bucharest
The official opening of the festival also marks the 75th anniversary of UNATC Bucharest and will take place on Thursday, April 3, at 17:45 CET time, with the screening of "Romanian Classic Shortfilms - Together Across Time Zones - Celebrating 75 Years of Stories at UNATC". This selection includes landmark short films made by the first generation of UNATC's Directing and Cinematography students between 1967 and 1970, after a break of a decade.
The special screening includes the following titles:
- Song, directed by Felicia Cernăianu, 1968 (11 min)
- The Circle, directed by Mircea Veroiu, 1968 (10 min)
- Life in Pink, directed by Dan Pița, 1969 (18 min)
- Rhythms, directed by Andrei Vidrascu, 1970 (5 min)
- The Dictator and His Submissive, directed by Ada Pistiner, 1967 (12 min)
These cinematic gems are part of the UNATC "I.L. Caragiale" Active Archive project, which contributes to the restoration of audiovisual heritage.
The classics section is complemented by a suite of timeless masterpieces:
- The Undesirable (Hungary, directed by Michael Curtiz, 1914, 63 min): a touching story about the mother-daughter relationship, directed by the famous director of Casablanca. This early masterpiece offers a valuable insight into the talent of a director who was to have a profound influence on classic cinema.
- The Joyful Nightmare (Greece, directed by Sissy Vafea, 1983, 55 min): a documentary gem about children's creativity in the process of making a movie. The director, whose career has been dedicated to teaching children about film for over 40 years, will also give a special masterclass for educators at the festival.
- A Woman and Her Four Men (Lithuania, directed by Algimantas Puipa, 1983, 90 min): a cinematic ballad that takes us to a Baltic fishing village at the turn of the 20th century. The story follows the central heroine, a woman who, despite the repeated losses of her husbands, always finds support in her family to protect her home and children. The movie's melancholic rhythm evokes the sea, the sands and the coastal winds, reflecting the cycles of life, tragedy and renewal.
- Earth (Ukraine, directed by Oleksandr Dovzhenko, 1930, 76 min.): considered one of the masterpieces of silent cinema, the film explores with poetic and visual intensity the profound transformations of Ukrainian rural life during the collectivization process, contrasting tradition and modernity. Its powerful imagery, pictorial compositions and meditative pace give the film a rare lyrical dimension.
- Amateur (Poland, directed by Krzysztof Kieslowski, 1979, 112 min): a significant masterpiece in the career of director Krzysztof Kieslowski, one of his earliest works that anticipates recurring themes in his later films. This film centres on an obsession with cinema, but more deeply explores the impact that art and creativity can have on an individual's life, interpersonal relationships and perception of reality.
- Guguță (Moldova, directed by Constantin Bălan, 1980-1990, 61 min): the collection of short films starring a curious and imaginative little boy, combines the tradition of Moldovan animation with elements of local folklore, building a colorful and playful universe, which has managed to conquer both children and adults over time, through its nostalgic charm.
- Mapantsula (South Africa, directed by Oliver Schmitz, 1988, 103 min.): a harrowing story of transformation and political consciousness, following the evolution of Panic, a small South African gangster who becomes an active player in the anti-apartheid struggle. It was banned on release but won international awards and became a symbol of resistance and political change in South Africa.
- Ghazal al-banat (Egypt, directed by Anwar Wagdi, 1949, 120 min): A classic musical of Egyptian cinema, Ghazal al-banat is the story of a poor Arabic teacher who, through a series of events, finds himself at the crossroads between love and sacrifice. It remains a shining example of Golden Age cinema and is considered one of the best Egyptian films of all time.
- Three (Serbia, directed by Aleksandar Petrovic, 1965, 80 min): a profoundly humanistic work that examines the impact of war from three key perspectives: the witness, the victim and the executioner. Set against the backdrop of World War II, the film emphasizes the absurdity and futility of war through a poignant exploration of suffering and its human cost. The director creates an intimate portrait of the violence of war, emphasizing the trauma it leaves in its wake and the intertwined destinies of those involved. Three is movie with a powerful anti-war vision, a moving call for peace and understanding of human suffering.
- The Last Word (Bulgaria, directed by Binka Zhelyazkova, 1973, 118 min): a symbolic film about women's resistance to an oppressive regime, focusing on the last days of six women political prisoners awaiting execution. The director reinterprets life in the face of death, emphasizing the symbolic power of childbirth and the rituals that mark the transition from darkness to light.
International educational debate: "Poets or Engineers in Filmmaking?"
On 3 April, starting at 11:00 CET time, the festival is organizing a unique online debate on "Poets or Engineers in Filmmaking", with award-winning Polish director Rafael Kapelinski (https://www.thestoryspectrum.com/) as special guest. Along with him, representatives of prestigious Polish Film Schools will be present to explore how creative and technical approaches intersect in the filmmaking process, and educational opportunities.
The discussion will ask a fundamental question: what defines a filmmaker: is he or she a poet of the imagination, guided by emotion and creativity, or an engineer of cinematic craft, guided by precision and structure? It will examine the balance between art and technique, highlighting how creativity and technical expertise can harmonize to form complete filmmakers.
The event is open to the public, especially to film students, young film professionals, educators and film enthusiasts who want to better understand the filmmaking process. Attendance is free, but places are limited.
To participate, fill in the registration form available at: https://forms.gle/ed9NDg4VmvznWmaS8
About Film O'Clock International Festival
Film O'Clock is a festival with a unique vision, celebrating global cinema by simultaneously connecting audiences in 11 countries. The festival promotes meaningful discussions and synchronized screenings, becoming a meeting point for filmmakers, critics and the general public, contributing to the development of a vibrant intercultural dialogue.
Film O'Clock International Festival #5 is a cultural project produced by Creatrix Fama and co-financed by the Administration of the National Cultural Fund (AFCN)*. The fifth edition is organized under the aegis of "Solidarity on Screen - Polish Presidency Film Review", with the support of the Adam Mickiewicz Institute as part of the international cultural program of the Polish Presidency of the Council of the European Union 2025.
Partners: National University of Theatre and Film "I.L.Caragiale" in Bucharest (UNATC), Union of Romanian Filmmakers (UCIN), DACIN SARA, National Film Archive, Eforie Cinematheque, Polish Institute in Bucharest, F-Sides Club Cineclub, Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, 35 mm online, Kino Iluzjon (Poland), Bulgarian National Film Archive, National Academy of Theatre and Film - NATFA (Bulgaria), Vilnius Academy of Arts (Lithuania), Lithuanian Film Center, CNC Moldova, Mediacor Chisinau, National Film Institute of Hungary, Tisza Mozi (Hungary), Dovjenko Centre, Zhovten Cinema (Ukraine), Schedia - Center for Artistic and Pedagogical Training (Greece), Romanian-Greek Association of Art and Culture (Greece), Otvoreni Univerzitet Subotica Doo (Serbia), Cinemaeuropa Subotica (Serbia), Delta Video (Serbia), Neelsie Cinema (South Africa), Jesuit Cinema Club (Egypt), Medfest Egypt, ART, thestoryspectrum.com.
Media partners: Radio Romania Cultural, Cinefan, LiterNet, Investigatoria Press, IQads, Spotmedia, Munteanu Events, România Pozitivă, Romania Journal, Revista Film, Cinefilia, Film Menu, Zile și Nopți, MovieNews, Filme-Cărți, PostModern.
* The project does not necessarily represent the official position of the Administration of the National Cultural Fund. AFCN shall not be held liable for the project's content or any use to which the project outcome might be put. These are the sole responsibility of the beneficiary of the funding.
Time to Meet. It's Movie O'Clock #5!
For more information or customized materials, please contact us at: creatrixfama@gmail.com