Pier Paolo Pasolini – święty obrazoburca

17.02.2014

W dniach 18 – 27 lutego, zapraszamy do Iluzjonu na przegląd twórczości jednego z najważniejszych europejskich twórców – Piera Paolo Pasoliniego. Wielki poeta – reżyser, przez wielu nazywany obrazoburcą, bezwstydnikiem i prowokatorem, w swojej twórczości dążył do przełamywania ograniczeń i tabu związanych z cielesnością i seksualnością. Niejednokrotnie sięgał po tematykę biblijną, swoje inspiracje czerpał też z Antyku i mitologii („Król Edyp”, „Medea”) przekuwając je na swój własny, oryginalny i nie pozbawiony kontrowersji sposób. Spośród wszystkich dzieł reżysera, najbardziej skrajne emocje i falę krytyki wzbudził: „Salò, czyli 120 dni Sodomy” – ostatni film artysty, inspirowany wątkami powieści Markiza de Sade pt. „120 dni Sodomy czyli szkoła libertynizmu”. Obraz ten pełen jest drastycznych i naturalistycznych scen przemocy i sadyzmu. Ze względu na swoją obsceniczność i nieskrępowane ukazywanie szeregu seksualnych dewiacji, zakazano jego dystrybucji w czterdziestu krajach. W ojczyźnie Pasoliniego – Włoszech, wszystkie kopie zostały skonfiskowane i obłożone zakazem wyświetlania. Sam artysta nie doczekał jednak premiery i reakcji publiczności. Został brutalnie pobity i zamordowany na plaży w Ostii, co wielu ludzi odczytywało jako dopełnienie jego twórczości, w której Pasolini często poruszał wątki tanatologiczne, a w swojej twórczości literackiej – również motyw „własnej śmierci”.

W przeglądzie filmów reżysera będzie można zobaczyć tytuły takie jak: „Mamma Roma”, „Ewangelia według św. Mateusza”, „Ptaki i ptaszyska”, „Teoremat”, „Chlew”, wspomniany „Król Edyp” i „Włóczykij”.

18 lutego o godzinie 19.00 zapraszamy na spotkanie z Piotrem Kletowskim - autorem książki: „Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa” oraz panią Julią Sokołowicz, prezesem Koła Naukowego Kina Włoskiego na Uniwersytecie Warszawskim. Spotkanie poprowadzi dr Anna Osmólska-Mętrak, tłumaczka pism Pasoliniego (przetłumaczyła ona znaczną ilość esejów Pasoliniego, zawartych w tomie "Po ludobójstwie", i jest uznaną w Polsce tłumaczką literatury włoskiej).

Książkę „Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa” dr Piotra Kletowskiego można nabyć w kasie kina Iluzjon.


„Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa”
Książka ta jest monografią filmowych dokonań Piera Paola Pasoliniego, obejmującą omówienie wszystkich kreacyjnych i dokumentalnych dzieł włoskiego poety-reżysera: od fabularnego debiutu, filmu „Włóczykij” (1961), po ostatnie dzieło – skandalizujące „Saló, czyli 120 dni Sodomy” (1975). Autor przedstawia kino Pasoliniego w szerokim kontekście antropologicznym, historycznym i literaturoznawczym, wychwytując najważniejsze formalne i treściowe wyznaczniki filmowego dzieła reżysera, tak nierozerwalnie związanego nie tylko z twórczością literacką i społeczną poety, ale przede wszystkim z jego tragicznym życiem. Piotr Kletowski analizuje dokonania Pasoliniego przez pryzmat strategii „życiopisania”, a więc głębokiego przeżywania własnej egzystencji i czynienia z niej przedmiotu artystycznej kreacji. Pasolini,  twórca „kina poezji”, całkowicie identyfikujący się ze swoim dziełem, stał się wzorem dla współczesnych twórców sztuki, którzy w zdesakralizowanym świecie starają się odnaleźć ślady sacrum.

Książka ukazała się nakładem wydawnictwo SEDNO.


Piotr Kletowski, ur. 1975, kulturoznawca, filmoznawca specjalizujący się w zagadnieniach kina autorskiego. Adiunkt na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor monografii Śmierć jest moim zwycięstwem. Kino Takeshi Kitano (2001) i Filmowa odyseja Stanleya Kubricka (2005). Współautor (wraz z Piotrem Mareckim) wywiadów-rzek z reżyserami: Andrzejem Żuławskim (Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej, 2008), Grzegorzem Królikiewiczem (Królikiewicz. Pracuję dla przyszłości, 2011) i Piotrem Szulkinem (Piotr Szulkin. Życiopis, 2012). Popularyzator kina azjatyckiego, które opisał w książce Kino Dalekiego Wschodu (2009). Twórca Otwartej Akademii Kina Japońskiego przy Centrum Sztuki i Techniki „Manggha”. Publikuje w „Kwartalniku filmowym”, „Kinie”.

 

PLAN PROJEKCJI:

18.02.2014, godz 19:00
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe przed filmem wykład dr Piotra Kletowskiego
Rezerwacja/zakup biletu  
19.02.2014, godz 20:00
Sala Stolica
Kronika Polska Kronika Filmowa
Rezerwacja/zakup biletu  
20.02.2014, godz 20:00
Sala Stolica
Informacje techniczne seans z lektorem
Kronika Polska Kronika Filmowa
Rezerwacja/zakup biletu                  
21.02.2014, godz 20:00
Sala Stolica
Kronika Polska Kronika Filmowa
Rezerwacja/zakup biletu  
22.02.2014, godz 17:30
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu  
22.02.2014, godz 17:45
Sala Stolica
Rezerwacja/zakup biletu  
23.02.2014, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu  
23.02.2014, godz 20:00
Sala Stolica
Informacje techniczne seans z lektorem
Kronika Polska Kronika Filmowa
Rezerwacja/zakup biletu  
25.02.2014, godz 20:00
Sala Stolica
Informacje techniczne seans z lektorem
Kronika Polska Kronika Filmowa
Rezerwacja/zakup biletu  
26.02.2014, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu  
27.02.2014, godz 17:45
Sala Mała Czarna

Rezerwacja/zakup biletu  

* seans z tablicą

 

Ceny biletów na seanse: 12 - 16 zł.

 

Kino Iluzjon; Ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa

Kasa kina – 22 462 72 60; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

 

OSOBY DO KONTAKTU:

Marlena Gabryszewska, tel.: 692 769 246; e-mail mgabryszewska@fn.org.pl

 

 

Galeria