Ryszard Bolesławski, jego twórczość i jego czasy

18.05.2016

Od 19 do 25 maja w ramach Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Ryszard Bolesławski, jego twórczość i jego czasy”, organizowanej przez Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie wraz z Fundacją Leona Schillera, zapraszamy do Iluzjonu na przegląd filmów tego niezwykle interesującego polskiego artysty. Przed II wojną światową filmy w reżyserii Bolesławskiego prezentowane były na ekranach całego świata, a jego spektakle zobaczyć można było na deskach teatralnych Broadwayu, West Endu, Warszawy, Moskwy czy Paryża. Ogromny talent artysty bardzo szybko zauważony został w Hollywood. Pod koniec lat 20. pracował już dla wytwórni „Pathé”, a w późniejszych latach także dla takich filmowych gigantów, jak „Columbia”, „RKO Pictures” i „MGM”. Dzięki silnej pozycji w amerykańskiej branży filmowej, którą Bolesławski osiągnął w bardzo krótkim czasie, w jego produkcjach występowały największe gwiazdy tamtego czasu, m.in. Greta Garbo, Marlene Dietrich czy Joan Crawford. Doskonale rozwijającą się karierę Polaka przerwała przedwczesna śmierć. Artysta zmarł na atak serca w 1937 roku. Cieszące się niegdyś uznaniem krytyków i wielką popularnością wśród widzów dzieła reżysera są dziś niesłusznie zapomniane, dlatego z wielką radością przypomnimy iluzjonowej publiczności takie filmy, jak: „Ogród Allaha”, „Malowana zasłona”, „Koniec pani Cheyney” czy „Cud nad Wisłą”, do którego muzykę na żywo wykona Paweł Szamburski.

 

 
„Cud nad Wisłą” reż. Ryszard Bolesławski

 

Plan projekcji

19.05.2016, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Muzyka z muzyką na żywo Pawła Szamburskiego
Informacje dodatkowe prelekcja prof. Małgorzaty Hendrykowskiej
Rezerwacja/zakup biletu
20.05.2016, godz 17:45
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
20.05.2016, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
21.05.2016, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
22.05.2016, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
22.05.2016, godz 20:15
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
23.05.2016, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
25.05.2016, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu

 


Wydarzeniu towarzyszy multimedialna wystawa poświęcona twórczości filmowej Ryszarda Bolesławskiego przygotowana ze zbiorów Filmoteki Narodowej.


Ryszard Bolesławski

Ryszard Bolesławski (właśc. Srzednicki) – aktor, scenarzysta, reżyser teatralny i filmowy, jeden z nielicznych Polaków, którzy zrobili reżyserską karierę w Hollywood. Urodził się w 1889 roku w Dębowej Górze koło Płocka. Od najmłodszych lat przejawiał talent aktorski, wokalny i malarski. Dzieciństwo i młodość spędził w Odessie, gdzie w okresie gimnazjalnym uczęszczał do amatorskiego zespołu teatralnego. Podczas jednego z występów dostrzegł go Konstanty Stanisławski, słynny reformator teatru, który zaprosił go na egzaminy do Moskiewskiego Teatru Artystycznego. Po kilku latach występów w teatrze, m.in. w sztukach Szekspira i Czechowa, Bolesławski zaczął reżyserować pod kierunkiem Władimira Niemirowicza-Danczenki.

W 1920 roku przyjechał do Polski. Współpracował z poznańskim Teatrem Wielkim, później przeniósł się do Warszawy, do zespołu Teatru Polskiego prowadzonego przez Arnolda Szyfmana. Z Warszawy wyjechał w połowie 1921 roku. Zanim jednak opuścił Polskę, został przydzielony – jako oficer szwoleżerów w wojnie polsko-bolszewickiej – do realizacji filmów propagandowych. Nakręcił wtedy m.in. „Bohaterstwo polskiego skauta”(1920) i „Cud nad Wisłą” (1921).

Przez kolejny rok podróżował po Europie i pracował w Paryżu, Pradze, Wiedniu, Berlinie, Kopenhadze, gdzie zetknął się z Carlem Theodorem Dreyerem i znalazł się w obsadzie jego filmu „Napiętnowani”, zrealizowanego w Niemczech. Pod koniec 1922 roku wyjechał do Nowego Jorku. W Ameryce początkowo statystował w filmach, a z czasem zajął się reżyserią i z sukcesem wystawił kilka sztuk na Broadwayu. W latach 1928-29 kierował American Laboratory Theatre – szkołą aktorską prezentującą, obok klasyki dramatu, także sztuki własnych autorów, które często on sam reżyserował. Wraz z wprowadzeniem dźwięku do filmu, zaczęła się jego kariera w Hollywood.  Początkowo współpracował z wytwórniami Pathé, Columbia i RKO. Od 1932 roku związany był już stałym kontraktem z Metro Goldwyn Mayer, dla której nakręcił większość swoich filmów.

Do najważniejszych obrazów Bolesławskiego należą: „Uciekinierzy” (1934), „Ludzie w bieli” (1934), „Malowana zasłona” (1934), „Zapomniany człowiek” (1935). Kasowym i artystycznym sukcesem okazały się dwa inne jego dzieła: „Clive z Indii” (gościnnie zrealizowany dla wytwórni 20th Century w roku 1935) oraz „Teodora robi karierę” (wyprodukowany przez Columbię w 1936 r.). Także w 1936 roku zrealizował wielkie ekranowe widowisko pt. „Ogród Allaha”, z kolorowymi zdjęciami, za które film został uhonorowany Oscarem.

 

Ryszard Bolesławski
 

Bolesławski był również autorem cenionych artykułów teoretycznych oraz kilku książek, w tym m.in. podręcznika gry aktorskiej „Aktorstwo. Pierwsze sześć lekcji” (1933) oraz dwóch tomów wspomnień z okresu I wojny światowej – „Szlakiem ułanów” oraz „Lance w dół” (1932). Zmarł w wieku 48 lat na atak serca, w trakcie końcowej fazy pracy nad filmem „Koniec pani Cheyney” (1937).

 

Rezerwacje

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl


Galeria