Muzyczna odsłona 14. edycji Święta Niemego Kina w Iluzjonie!

19.04.2017

W dniach 20–23 kwietnia 2017 roku zapraszamy do kina Iluzjon Filmoteki Narodowej na 14. edycję Święta Niemego Kina. Na widzów czekają wyjątkowe filmy z towarzyszeniem muzyki na żywo!

Przedstawiamy muzyków tegorocznej edycji festiwalu.

 

Günter A. Buchwald

Dyrygent, kompozytor, pianista i skrzypek, twórca muzyki do filmów z epoki kina niemego i jeden z najbardziej doświadczonych specjalistów w tej dziedzinie na świecie. W ciągu ponad 30 lat brał udział w około 3000 koncertów filmowych, towarzyszących pokazom ponad 2600 tytułów. Jest dyrektorem Silent Movie Music Company i prowadzi Freiburg Filmharmonic Orchestra, którą założył w 1992 roku. Jego bogate doświadczenie muzyczne, obejmujące rozmaite gatunki, od muzyki baroku do jazzu, pozwala mu na ogromną różnorodność stylistyczną w muzycznej improwizacji. Od lat regularnie gości na międzynarodowych festiwalach filmowych, zachwycając swoją wirtuozerią oraz nowatorskimi kompozycjami muzycznymi.

  • Laila (Laila) 165 min, Norwegia 1929
    Muzyka na żywo: Günter A. Buchwald z zespołem: Kozera/Rybicki/Szpura
  • Zmęczona śmierć (Der müde Tod) 105 min, Niemcy 1921
    Muzyka na żywo: Günter A. Buchwald z zespołem: Kozera/Rybicki/Szpura
  • Dom przy Trubnej (Dom na Trubnoj) 64 min, ZSRR 1928
    Muzyka na żywo: Günter A. Buchwald z zespołem: Kozera/Rybicki/Szpura


Kozera/Rybicki/Szpura

Mateusz Rybicki

Jest improwizatorem grającym na klarnecie, klarnecie basowym oraz saksofonie tenorowym. W muzyce posługuje się też głosem. Jako syn aktora Tadeusza Rybickiego wychowywał się w siedzibie Teatru Cinema w Michałowicach, gdzie zdobywał pierwsze doświadczenia związane ze sztuką. Obecnie mieszka i działa we Wrocławiu. Jego inspiracje to zarówno afroamerykański free jazz, europejska muzyka improwizowana, jak i muzyka współczesna, barokowa, minimalizm, muzyka etniczna i tradycyjna. Miał okazję współpracować́ z takimi artystami, jak: Axel Doerner, Tristan Honsinger, Antonio Borghini, Peter Brotzmann, Steve Noble, Adam Pultz Melbye, Harri Sjorstrom, Noid, Matija Schelander, Mark Tokar, Emilio Gordoa, Piotr Damasiewicz, Gerard Lebik, Mikołaj Trzaska, Wacław Zimpel, Paweł Szpura, Dominik Wania, Maciej Obara, Irad Mezliah.

Zbigniew Kozera

Mieszka we Wrocławiu, jest improwizatorem grającym na kontrabasie i guimbri. Jego inspiracje sięgają do afroamerykańskiego free jazzu, europejskiej muzyki improwizowanej, muzyki współczesnej i etnicznej. Współtworzy M.A.T.A, Power of the Horns, Imprographic, Melting Pot. Razem z Mateuszem Rybickim współtworzył Impro Travel Nights oraz trio Fleshmachine. Wspołpracuje m.in z Piotrem Damasiewiczem, Wojciechem Romanowskim, Kubą Sucharem, Dominikiem Strycharskim, Wacławem Zimplem, Marcinem Ciupidro, Pawłem Szpurą, Ksawerym Wojcinskim, Krzysztofem Szmańdą, Hubertem Zemlerem, Teatrem Cinema. Miał okazje grać z Hamidem Drakeem, Peterem Brotzmannem, Alexandrem von Schlippenbachem, Stevem Noble, Jasonem Adasiewiczem, Johnem Edwardsem, Toshinori Kondo.

Paweł Szpura

Nie ma wykształcenia muzycznego, ale w swojej karierze grał z takimi mistrzami, jak: Peter Brötzmann, Pheeroan AkLaff, Hamid Drake, Nicole Mitchell, Mari Răducanu czy Frank London. Styl grania Szpury zakorzeniony jest w muzyce lat 60. i 70. Jego rytmika wyłania się z rozmaitych, niekiedy bardzo odległych tradycji muzycznych: rocka, free jazzu, muzyki arabskiej, afrykańskiej, tureckiej, żydowskiej, rumuńskiej. Szpura jest muzykiem poszukującym. Angażuje się w nietypowe projekty, np. duet dwóch perkusistów z Hubertem Zemlerem. W 2012 roku Szpura wraz z grupą młodych polskich muzyków, zagrał w orkiestrze kameralnej Arche New Music Ensemble. Wziął też udział w nagraniu płyty Nicole MitchellArc of O, wydanej przez francuską wytwórnię Rouge Art. Z kolei z zespołem Cukunft i Hamidem Drake zagrał koncert podczas Krakowskiej Jesieni Jazzowej w 2013 roku. Zapisem tego spotkania jest album Seven Lines. Artysta wziął udział w koncercie uświetniającym dziesiątą rocznicę Festiwalu Filmowego Planete + DOC w 2013 roku.

  • Laila (Laila) 165 min, Norwegia 1929
    Muzyka na żywo: Günter A. Buchwald z zespołem: Kozera/Rybicki/Szpura
  • Zmęczona śmierć (Der müde Tod) 105 min, Niemcy 1921
    Muzyka na żywo: Günter A. Buchwald z zespołem: Kozera/Rybicki/Szpura
  • Dom przy Trubnej (Dom na Trubnoj) 64 min, ZSRR 1928
    Muzyka na żywo: Günter A. Buchwald z zespołem: Kozera/Rybicki/Szpura

Piotr Rachoń & Trio: Kozera/ Rybicki/ Szpura

Piotr Rachoń muzycznie podróżuje po obrzeżach free jazzu, etno jazzu, soulu i klasyki – dzięki niezwykłej intuicji i odwadze muzycznej nazywany jest czasem szamanem fortepianu, co wymownie charakteryzuje jakość uprawianej przez niego sztuki, łączącej rytualizm tradycji ludowych Wschodu z improwizacjami jazzowymi. Artysta nie uprawia muzyki dla niej samej. Jego zdaniem muzyka jest drogą, instrument narzędziem, a sam muzyk poszukiwaczem wyższej rzeczywistości, z której źródło biorą najpiękniejsze dźwięki. Muzyka Piotra Rachonia bywa ascetyczna, skromna w formie, choć zawsze jest niezwykle bogata w wyrazie i wywołuje w słuchaczu feerie duchowo-zmysłowych doznań. Rachoń współpracuje z muzykami z Polski, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Tuwy oraz z wielu krajów Europy, a także z Syberii. Zapraszają go oni do wspólnych projektów, ale i chętnie uczestniczą w realizacjach jego pomysłów autorskich (np. projekt Avatar).


Jerzy Rogiewicz z zespołem

Jerzy Rogiewicz (ur. w 1983 w Bydgoszczy), kompozytor, perkusista i pianista. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Bujarskiego. Studiował także u Magdaleny Długosz i Krzysztofa Pendereckiego. Debiutował jako członek jazzowego tria Levity, z którym nagrał trzy albumy. W latach 2009–2011 perkusista zespołu Pink Freud. Od 2010 roku regularnie współpracuje z Marcinem Maseckim w bardzo różnorodnych projektach, m.in.: Profesjonalizm, Polonezy, duet Ragtajmy, house’owe trio V/TLD (wraz z DJ-em Lenarem), transkrypcje muzyki klasycznej. Jako dyrygent zadebiutował kierując Polską Orkiestrą Radiową, wykonującą wraz z zespołem Mitch&Mitch muzykę z debiutanckiego albumu Zbigniewa Wodeckiego z roku 1976.  Założyciel (z Igorem Nikiforowem) duetu Jerz Igor, wykonującego autorską muzykę przeznaczoną dla dzieci. W 2014 roku ukazała się „Mała Płyta”, na początku roku 2016 „Jerz Igor Zimą”. Jest też autorem muzyki do filmów fabularnych, dokumentalnych oraz do spektakli teatralnych. W 2016 roku miało miejsce premierowe wykonanie jego muzyki do filmu „Halka” w reż. Konstantego Meglickiego (1929).

Zespół wystąpi w składzie:

Karolina Rec – wiolonczela

Tomasz Duda – klarnet, saksofon barytonowy

Maurycy Idzikowski – trąbka

Tomasz Dworakowski – puzon

Piotr Domagalski – kontrabas

Jerzy Rogiewicz – pianino, wibrafon, autoharfa, perkusja

  • Halka 88 min, Polska 1929/1932 
    Muzyka na żywo: Jerzy Rogiewicz z zespołem


Kuba Więcek Trio

Kuba Więcek, urodzony 29 października 1994 roku w Rybniku, to saksofonista i kompozytor. Student prestiżowego Rhythmic Music Conservatorium w Kopenhadze. Laureat wielu nagród oraz międzynarodowych konkursów. Pobierał lekcje u takich mistrzów, jak Lee Konitz, Steve Lehman czy David Binney. Koncertował w niemal całej Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. Współpracował z Mikiem Sternem, Ralphem Alessim, Giladem Hekselmanem oraz wieloma innymi. W wieku siedmiu lat rozpoczął naukę w klasie wiolonczeli, którą cztery lata później porzucił dla saksofonu. 

Przygodę z muzyką jazzową rozpoczął w wieku 17 lat od warsztatów w Puławach i Chodzieży, gdzie miał okazję nawiązać kontakt z młodymi muzykami studiującymi w Danii, co zainspirowało go do kontynuowania nauki za granicą. Po ukończeniu liceum wyjechał na studia do Amsterdamu, gdzie na tamtejszej uczelni mógł szlifować swój warsztat i pogłębiać znajomość problematyki gatunku. Poszukując artystycznej możliwości wyrażania siebie, udał się w pierwszą podróż do Nowego Jorku, a swoje obowiązki studenta przeniósł do Kopenhagi.

Jest uważnym obserwatorem, poszukującym inspiracji w otaczającym go wielobarwnym świecie. Czerpie doświadczenia z wielu gatunków muzyki, poczynając od klasyki, przez folklor europejski czy jazz, a kończąc na muzyce elektronicznej, alternatywnej czy hip-hopie, dlatego w jego prywatnym zbiorze muzycznym nagrania Johna Coltrane’a i Charliego Parkera leżą obok płyt takich artystów, jak Steve Reich, Brian Eno, Tom Waits, Bon Iver, Flying Lotus czy Kanye West. Album „Another Raindrop” jest jego debiutem fonograficznym.


Miro Kępiński & Jan Roszkowski

Miro Kępiński

To nagradzany na świecie kompozytor muzyki filmowej, producent i wykonawca, tworzący z filmowcami od Sydney po Los Angeles. Najnowszy film z jego muzyką to amerykański dokument pełnometrażowy w reżyserii Alexandra Freemana „The Wounds We Cannot See”, który zdobył szereg nagród w USA i Indiach. Miro na swoim koncie ma również współpracę z postaciami światowej branży muzycznej, takimi jak Mark Kramer czy Maor Appelbaum, którzy znani są z pracy dla Faith No More, Yes czy Limp Bizkit. Muzyka artysty to połączenie minimalizmu z surowością północy oraz słowiańską melancholią wtopioną w klasyczne brzmienia.

Wśród nagród, które otrzymał Miro Kępiński, są m.in.: Winner – Best Original Music/Score for „The Wounds We Cannot See” at Los Angeles Independent Film Festival Awards Award of Recognition – Music Score for „The Wounds We Cannot See” at Hollywood International Moving Pictures Film Festival Award of Recognition – Music Score for The Wounds We Cannot See” at Hollywood International Independent Documentary Awards Outstanding Achievement Award – Film Score – Soundtrack for „The Wounds We Cannot See” at Calcutta International Cult Film Festival.

Jan Roszkowski

Kompozytor, muzyk sesyjny, który porusza się w wielu gatunkach muzycznych od klasyki po jazz/rock oraz awangardową muzykę improwizowaną. Laureat stypendiów Hans & Klara Bauer oraz Fulbrighta, które umożliwiły mu studia w Manhattan School of Music w Nowym Jorku. Występował między innymi na: EFG London Jazz Festival, 26th Vilnius Jazz Festival , Delemont Jazz Days, czy XIV Chopin & Friends Festival  w NYC. 

  • Nibelungi cz. I Zygfryd (Die Nibelungen: Siegfried) 143 min, Niemcy 1924 
    Muzyka na żywo: Miro Kępiński & Jan Roszkowski

Marcin Zabrocki & Piotr Gwadera

Marcin Zabrocki

Muzyk, kompozytor, multiinstrumentalista. Na polskiej scenie muzycznej obecny od wielu lat. Przez ten czas grał w takich zespołach jak m.in. Hey, Nosowska, Mr Z’oob czy Pogodno. Aktualnie gra również w projekcie Mister D. W 2015 roku nakładem wytwórni muzycznej Kayax ukazał się debiutancki album solowy muzyka zatytułowany „1+1=0". Gośćmi albumu są m.in. Katarzyna Nosowska, Czesław Mozil, Barbara Wrońska.

Piotr Gwadera

Perkusista, akordeonista, kompozytor muzyki filmowej, animator łódzkiej sceny muzycznej. Piotr Gwadera brał udział w wielu projektch muzycznych z pogranicza jazzu, rocka, muzyki ekperymentalnej. Obecnie gra w zespołach L.Stadt, Almost Dead Celebrities, Odpoczno. Uczestniczy w projektach artystycznych teatru tańca współczesnego i improwizacji.

Skład:   

Marcin Zabrocki – pianio, elektronika, głos, saksofon barytonowy

Piotr Gwadera – instrumenty perkusyjne


HooDoo Band

Grupa szalenie energetycznych i piekielnie zdolnych muzyków młodego pokolenia. O ich wyjątkowości świadczy chociażby fakt, że ich debiutancki album w ciągu zaledwie trzech miesięcy zyskał status Złotej Płyty.

W skład zespołu wchodzą:

Tomasz “Łoś” Nitribitt – wokal/harfa

Bartek Miarka – gitara

Bartosz “Mr.Shuffle” Niebielecki – bębny

Piotr “Święty” Świętoniowski – klawisze

Andrzej “Stagracz” Stagraczyński – bas

W 2011 roku zostali nominowani do prestiżowej nagrody Gazety Wyborczej „Warto“ i do nagrody Fryderyka w kategorii „Najlepsza Płyta Bluesowa“. Czytelnicy magazynu „Twój Blues” oraz portalu Okolice Bluesa przyznali im zaszczytne miano „Najlepszego Zespołu Bluesowego w Polsce“. Według ogólnopolskiej ankiety Blues Top i ankiety Okolic Bluesa muzycy HooDoo Band zasłużyli również na tytuły „Najlepszego Wokalisty“, „Najlepszego Gitarzysty“ oraz „Najlepszego Perkusisty“ w kraju. Występowali w finale konkursu „Sopot Top Trendy Festival“. Zagrali mnóstwo koncertów i wystąpili na największych festiwalach bluesowych w kraju i za granicą, m.in. Rawa Blues, Suwalki Blues Festival, Jimiway Blues Fest w Polsce, Blues Alive w Czechach i Blues Festiwal we Lwowie. Podczas koncertów HooDoo Band, poza autorskimi kompozycjami zespołu, można również usłyszeć utwory typu "traditional" oraz covery legendarnych grup, takich jak The Rolling Stones czy Slay And The Family Stone, których twórczość wywarła ogromny wpływ na muzykę HooDoo Band.


Marcin Nowakowski Project

Marcin Nowakowski

Doświadczony saksofonista, okrzyknięty przez amerykańskich dziennikarzy muzycznych „europejskim ambasadorem smooth jazzu”. Zdobywca Złotej Płyty za solowy album „Smooth Night” oraz Platynowych Płyt za „Better Days” i „Shine“.

Marcin jest aranżerem i multiinstrumentalistą grającym na wszystkich instrumentach dętych drewnianych (flet, klarnet, klarnet basowy, fagot, harmonijka oraz Electric Wind Instrument – EWI). Jako wszechstronny muzyk sesyjny ma w dyskografii ponad 60 płyt nagranych z takimi artystami jak: : Paul Jackson Jr, Jeff Lorber, Natalia Kukulska, Kasia Kowalska, Kayah, Bogusław Bagsik, Members of Pozytywne Wibracje, Ania Szarmach, Woobie Doobie.

Tomasz Torres 

Perkusista, perkusjonista. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną w Bytomu oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Członek zespołu Afromental. Świetnie odnajduje się w wielu gatunkach muzycznych, koncertując zarówno w popowych jak i jazzowych czy latynoskich zespołach.

Kamil Barański

Pianista, muzyk sesyjny, aranżer. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Katowicach w klasie fortepianu oraz studia na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Kierownik muzyczny cyklu Blues Symfonicznie Marzeny Ugornej. Członek zespołów Maryli Rodowicz, Magdy Steczkowskiej, Mateusza Krautwursta oraz grupy Śrubki Michała Jurkiewicza. Regularnie udziela się również w innych projektach.

  • Październik (Dziesięć dni, które wstrząsnęły światem) (Oktiabr/ Diesjat dniej, kotoryje potrjasli mir) 104 min, ZSRR 1927
    Muzyka na żywo: Marcin Nowakowski Project

Smolik/Fox/Stokłosa

Andrzej Smolik

Jest niekwestionowaną gwiazdą wśród polskich producentów muzycznych, produkował utwory i płyty dla takich artystów, jak: Krzysztof Krawczyk, Kasia Nosowska, Robert Gawliński, Maryla Rodowicz czy Maria Peszek. Przy swoich autorskich projektach współpracował m.in. z Emmanuelle Seigner, Arturem Rojkiem, Noviką, Miką Urbaniak, Kasią Kurzawską i wieloma innymi młodymi wokalistami i muzykami. Jego albumy osiągają statusy złotych i platynowych. Smolik jest laureatem wielu nagród branżowych i cieszy się uznaniem zarówno krytyków, jak i publiczności. Od premiery swojej czwartej płyty w listopadzie 2010 koncertuje w nowatorskim składzie, z bogatym instrumentarium. Tworzy nowe, zaskakujące aranżacje, od transowo-tanecznych po melancholijno-ambientowe, a wszystko to w towarzystwie akustycznych brzmień i technologii retro.

Michał Fox Król

Fox to jeden z najbardziej utalentowanych producentów na polskiej scenie elektronicznej i alternatywnej, na stałe współpracujący z Marią Peszek i Kayah. Zadebiutował 10 lat temu z zespołem „15 minut projekt”, którego album został fenomenalnie przyjęty przez media i publiczność. W roku 2010 wydał swój pierwszy producencki krążek „FOX BOX”. Michał Fox Król zajął się również oprawą muzyczną albumu Marii Peszek „Jezus Maria Peszek”. Drugi producencki album Foxa, zatytułowany po prostu „Fox”, zawiera miejskie brzmienie wielkich metropolii, które nigdy nie zasypiają. Fox razem z zaproszonymi gośćmi przygotował zestaw tanecznych utworów, będący świeżym spojrzeniem na muzykę najlepszych parkietów Polski i Europy. Koncerty Foxa są dawką znakomitej klubowej, tanecznej energii.

Jan Stokłosa

Wiolonczelista, klawiszowiec, kompozytor i aranżer. Absolwent UMFC w Warszawie. Laureat konkursów solowych i kameralnych. Współtwórca muzyki do przedstawienia „Rozterki miłosne” wg „Krakowiaków i Górali”, zamówionej przez Teatr Wielki Operę Narodową z okazji 250-lecia powstania teatru publicznego w Polsce. Kierownik muzyczny i aranżer muzycznego show „Rapsodia z demonem” opartego w całości na muzyce legendarnej grupy Queen (Teatr Rampa). Jest także twórcą musicalowego widowiska „Broadway Exclusive”, realizowanego z Jakubem Wocialem i Santiago Bello (premiera w Teatrze Polskim w Warszawie).

W 2016 na zamówienie Europejskiego Centrum Kultury – Opery i Filharmonii Podlaskiej zaaranżował w całości muzykę Piotra Nazaruka do przedstawienia muzycznego dla dzieci „Kot w Butach”, w reżyserii Bernardy Bieleni. W tym samym roku zaaranżował muzykę Przemysława Gintrowskiego na koncert „A jednak coś po nas zostanie”. Współtworzył muzykę do przedstawienia „Pożarcie królewny Bluetki”, a także koncertów „Święta w prezencie”. W 2013 roku zrealizował w warszawskim Teatrze Wielkim przedstawienie „IMPRESJE”, oparte na piosenkach skomponowanych do zbioru wierszy „Zoo” Jana Brzechwy.

W maju 2015 roku na zamówienie międzynarodowego Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie stworzył 2 suity orkiestrowe z muzyką Krzysztofa Komedy i Andrzeja Markowskiego – koncert w wykonaniu NOSPR zarejestrowała TVP. Kompozytor utworów muzyki klasycznej, często pisanej na zamówienie zespołów takich jak Hornet Quartet czy Kwintet Smyczkowy orkiestry Sinfonia Varsovia. Ma w dorobku kilkadziesiąt opracowań na kwartet smyczkowy. Aranżował partie smyczkowe na płyty Haliny Mlynkowej, Catz n’ Dogz, Mariki, TGD, Anny Hawkins, Buslava, Jarka Wista. Jan Stokłosa jest wziętym muzykiem sesyjnym. Współpracował m.in. z Melą Koteluk, Kari, Fismollem, Mariką, Smolikiem, Anią Szarmach, Zakopower , Grażyną Auguścik, Grażyną Łobaszewską, Gabą Kulką, Jerzem Igorem, Skubasem, Januszem Radkiem, Grzechem Piotrowskim, Igorem Przebindowskim, Robertem Janowskim, Jarkiem Wistem, Izą Kowalewską, TGD, Pawłem „Bzimem” Zareckim. Ma w dorobku ponad 50 nagranych płyt CD, a także kilka programów telewizyjnych i spektakli teatralnych. Jest wiolonczelistą i managerem kwartetu smyczkowego „Fair Play Quartet“, specjalizującego się w wykonywaniu muzyki pop na instrumentach smyczkowych. Zespół koncertuje na całym świecie (m.in. Chiny, Katar, Niemcy, Słowenia, Litwa). Współpracował z wieloma orkiestrami symfonicznymi, często w charakterze koncertmistrza (m.in. Polska Orkiestra Symfonia Iuventus, Orkiestra Teatru Wielkiego Opery Narodowej, IJOA, Symfonia Varsovia, Lutosławski Youth Orchestra, Chopin Academia Orchestra).

  • Lord Jim (Lord Jim) 70 min, USA 1925
    Muzyka na żywo: Smolik / Fox/ Stokłosa

 

Bilety i rezerwacje

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

Ceny biletów: normalny – 25 zł; ulgowy – 20 zł

Kup bilet online

 

PROGRAM

Kiedy i gdzie

20–23 kwietnia 2017

Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej

ul. Narbutta 50a

02-541 Warszawa

Galeria